Tolga İmamoğlu, bu sayıdaki köşesinde ” Şehirlerimizden Taşıtları Nasıl Çıkartacağız? konusunu kaleme aldı.
İklim değişikli ile mücadele dahilinde, motorlu taşıtları şehir merkezlerinden çıkartmak ya da dolaşımlarını kısıtlamak birçok metropol için ortak bir hedef haline geldi. Ancak şehir yetkilileri, planlamacılar ve vatandaşlar şu soruya hala net, kanıta dayalı bir cevaba sahip değiller: şehirlerde araba kullanımını azaltmak için ne işe yarar?
2010’dan bu yana Avrupa genelinde yayınlanan yaklaşık 800 raporu ve vaka çalışması dahilinde Avrupa şehirlerinin getirdiği en etkili 12 önlemi sıralandı.
Sıralama, şehirlerin yalnızca araç kullanımında ölçülebilir azalmalar açısından değil, aynı zamanda sakinleri için iyileştirilmiş yaşam kalitesi ve sürdürülebilir hareketlilik elde etmedeki başarılarını da yansıtıyor.
Lund Üniversitesi Sürdürülebilirlik Araştırmaları Merkezi’nde yürütülen ve Ulaştırma Politikasına İlişkin Vaka Çalışmaları’nda yayınlanan çalışma, otomobil kullanımını başarılı bir şekilde azaltan önlemlerin %75’inden fazlasının yerel bir şehir yönetimi tarafından yönetildiğini ortaya koymaktadır. tıkanıklık ücreti, park ve trafik kontrolleri ve sınırlı trafik bölgeleri gibi en etkili olduğu kanıtlandı.
Sıralamalı: Şehirlerde araba kullanımını azaltmanın 12 yolu
12- Sürdürülebilir kent iç hareketlilik uygulamaları
11- Kişiselleştirilmiş yolculuk planları
10- Okul yolculuk planlanması
9- Araç paylaşımı
8- Üniversiteler için hareketlilik servisleri
7- Üniversiteler için yolculuk planlaması
6- İşyerleri için yolculuk planlaması
5- İşyeri için park ücretlendirmesi
4- Hareketlilik servisleri
3- Trafik bölgeleri
2- Park ücretlendirmesi
1-Tıkanıklık ücreti
Araştırma açıktır: sağlık sonuçlarını iyileştirmek, iklim hedeflerini karşılamak ve daha yaşanabilir şehirler yaratmak için araba kullanımını azaltmak acil bir öncelik olmalıdır. Yine de ABD ve Avrupa’daki birçok hükümet, fosil yakıt üretimi için sübvansiyonlar, araba ile gidip gelmek için vergi indirimleri ve diğer ulaşım araçları üzerinde sürüşü teşvik eden şirket arabaları için teşvikler gibi bir dizi teşvik yoluyla araba sürmeyi büyük ölçüde sübvanse etmeye devam ediyor. Esasen, bu tür önlemler, sosyal maliyetleri daha geniş toplum üzerine empoze ederken kirleticilere ödeme yapar.
Dünya’da trafik sıkışıklığının en çok olduğu şehirler listesinde birçok şehrimiz olduğu halde hala en etkili yöntem olan tıkanıklık ücreti maalesef hiçbir yerel yönetim tarafından siyasi kaygılar nedeni ile uygulanmamaktadır. Umarım yerel yönetimler iklim değişikli ile Dünya’da trafik sıkışıklığının en çok olduğu şehirler listesinde birçok şehrimiz olduğu halde hala en etkili yöntem olan tıkanıklık ücreti maalesef hiçbir yerel yönetim tarafından siyasi kaygılar nedeni ile uygulanmamaktadır. Umarım yerel yönetimler iklim değişikli ile mücadele kapsamında siyasi şapkalarını çıkararak veriye dayalı araştırma sonuçları dahilinde bu önlemleri en kısa sürede alırlar.