Fransa’nın yeni teknoloji adımıyla, asfaltın altına yerleştirilen manyetik bobinler sayesinde cep telefonlarında olduğu gibi indüksiyon yoluyla bataryalar şarj oluyor.
Fransa, otobanda seyreden elektrikli araçların indüksiyon yoluyla ve asfalta yerleştirilen raylar üzerinden şarj edilmesini sağlayan iki ayrı teknolojiyi test etmeye başlıyor. Teknolojinin başarılı olması halinde otoyolda geçirilen zaman, elektrikli aracın şarj edilmesine olanak sağlıyor. Bu teknolojinin, aynı zamanda daha küçük bataryaların kullanımının da önünü açacağı bildiriliyor.
Testler, Paris yakınlarındaki A10 otabanında yürütülüyor
Test sırasında bir tarafta; asfaltın altına yerleştirilen manyetik bobinler, cep telefonlarında olduğu gibi indüksiyon yoluyla bataryaları şarj ediyor. Diğer tarafta asfaltla aynı hizada yerleştirilen raylar, uyumlu sistemle donatılmış araçların zemine bağlanmasını sağlıyor. Bu ‘elektrikli yol’ sistemlerinin, otomotiv endüstrisinde yaşanmakta olan devrimi hızlandıracağı belirtiliyor.
Avantajlar
Teknoloji sayesinde elektrikli araçlar, şarj olmak için istasyonlarda durmadan yoluna devam edecek. Elektrikli otomobiller ve kamyonlar, çok ağır olan ve nadir malzemeler tüketen bataryaları taşımak zorunda kalmadan daha uzun süre yol alabilecek. İsveç’te Göteborg Üniversitesi tarafından yapılan bir araştırmaya göre, bu “elektrikli yollar” otomobillerin normal kullanımı için gereken menzili ve dolayısıyla bataryalarının boyutunu yüzde 62 ile 71 oranında azaltabilir. Ayrıca araştırmaya göre, bataryalardan yapılan tasarruf, kendini fazlasıyla karşılayabilecek.
Enerji tüketiminin, önemli ölçüde azalacağı belirtiliyor
Projeden sorumlu Louis du Pasquier, AFP’ye yaptığı açıklamada amacın “bu teknolojileri büyük ölçekte kullanmadan önce akılda son soruları da ortadan kaldırmak” olduğunu söylüyor. Bu teknolojinin ilk testlerinin Eylül 2023’te Fransa’nın Rouen şehrinde kapalı bir pistte gerçekleştirileceği duyuruluyor. Söz konusu dinamik şarj sistemleri daha sonra Paris-Orléans yönünde A10 adlı otobanın sağ şeridinin bir kesimine kurulacak. Şarj cihazları yalnızca uyumlu araçlar tarafından etkinleştirilebilecek. Eski bir Renault yöneticisi olan Patrick Pelata, AFP’ye yaptığı açıklamada, elektrikli yolların; uzun yolculuklar yapan araç bataryalarının boyutunu ve kamyonların enerji tüketimini önemli ölçüde azaltacağını belirtiyor.