ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI M. CAHİT TURHAN, İNŞAATINDA YÜZDE 20 İLERLEME SAĞLANAN 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ’NÜN YAPIMINDA BİYOÇEŞİTLİLİĞE ÖZEL ÖNEM VERDİKLERİNİ BELİRTEREK, “DAHA ÖNCE YUNUS GEÇİŞLERİ SIRASINDA İNŞAAT ÇALIŞMALARINA ARA VERİLMİŞTİ, ŞİMDİ DE KORUMA ALTINDAKİ PİNNA NOBİLİS ADINDAKİ MİDYE TÜRÜ GÜVENLİ BAŞKA BİR BÖLGEYE TAŞINDI DEDİ
Bakan Turhan, 1915 Çanakkale Köprüsü inşaatına ilişkin değerlendirmede bulundu.
324 kilometrelik Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi kapsamında, Tekirdağ’a bağlı Malkara ilçesinin güneyinden başlayıp Çanakkale-Gelibolu Yarımadası’na uzanan ve Sütlüce ile Şekerkaya mevkileri arasında Çanakkale Boğazı’nı geçerek Lapseki ilçesine ulaşan kesimde 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi’nin yer aldı ğına işaret eden Turhan, 88 kilometre yol ve 13 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 kilometre uzunluğundaki otoyol kesimi ve Çanakkale Boğazı’nı geçecek otoyol köprüsünün yap-işlet-devret yöntemiyle yapıldığını söyledi. Turhan, konuya ilişkin yapılan ihale sonucu 16 yıl 2 ay 12 günlük süre için Limak-Yapı Merkezi-Daelim ve SK tarafından oluşturulan Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme AŞ’nin geçen yıl görevlendirildiğini anımsattı.
İNCELEMELER YAPILIYOR
Turhan, 2023 metre ana açıklığıyla dünyanın en geniş açıklıklı asma köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü inşaatında ilerlemenin yüzde 20 seviyesine ulaştığını vurgulayarak, proje kapsamında 3 bin 200 personelin görev yaptığını aktardı. Projeyle ülkenin önemli hizmet, sanayi ve turizm sektörlerine ilişkin kuruluşların yoğun olduğu Trakya ve Batı Anadolu Bölgesi’nde sosyal ve ekonomik ilerlemenin ivme kazanacağına dikkati çeken Turhan, proje kapsamında yerel çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) çalışmasına ek olarak, uluslararası standartlarda bir çevresel ve sosyal etki değerlendirmesi (ÇSED) gerçekleştirildiğini dile getirdi. Turhan, belirlenen çevresel ve sosyal önlemlerin inşaat sürecinde titizlikle uygulandığını belirterek, “ÇSED kapsamında, deniz canlıları üzerine yapılan araştırmalar, köprü kule temellerinde yapılan kazık çalışmalarının, Çanakkale Boğazı’nı kullanarak göç eden bazı yunus türlerini olumsuz etkileyebileceğini gösterdi ve bu konuyla ilgili bazı önlemler uygulandı” diye konuştu.
YUNUS GEÇİŞLERİ BEKLENDİ, MİDYELER TAŞINDI
Deniz tabanında kazı ve kazık çalışmalarının tamamlandığını ifade eden Turhan, bu çalışmalar sırasında konusunda uzman 3 deniz memeli gözlemcisinin 7 gün 24 saat görev aldığını söyledi. Turhan, gözlemcilerin kazık işlemlerinden önce bir ön izleme gerçekleştirdiğini ve kazık çakılması sırasında yunuslar 500 metreden fazla yaklaşırsa kazık işleminin durdurulması için yapım grubunu uyardığını anlatan Turhan, geceleri ise dürbünle gözlem yapılamayacağından pasif akustik izleme cihazının kullanıldığını bildirdi.
Geçen yunusların tespitinin ses dinleme yöntemiyle gerçekleştirildiğine işaret eden Turhan, yunus geçişleri sebebiyle köprü çalışmalarının bugüne kadar 5 kez durdurulduğunu, toplamda da 2 saatten uzun süre yunus geçişlerinin beklendiğini dile getirdi. Turhan, koruma altındaki bir tür olan “Pinna Nobilis” adındaki midye türünün köprünün deniz yapıları sebebiyle etkilenebileceğinin belirlenmesi üzerine, sorunu çözmek için Çanakkale 18 Mart Üniversitesi ile çalışma gerçekleştirildiğini ifade etti.
Bu çalışmada, boyları 45 santimetreyi bulan binin üzerindeki Pinna Nobilis benzeri özellikteki midyenin güvenli bölgelere taşındığını aktaran Turhan, “Midyelerin taşınması işi inşaat programını aksatmayacak şekilde belirlenmiş ve projenin açılış tarihi olan 18 Mart 2022’yi geciktirmeyecek şekilde gerçekleştirilmiştir” dedi.
KULE KESON TEMELLERİ YÜZDÜRÜLDÜ
1915 Çanakkale Köprüsü’nün en önemli aşamalarından kule keson temellerinin kuru havuzdan ıslak havuza yüzdürülmesi işlemi, TBMM Başkanı Binali Yıldırım, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı M. Cahit Turhan, Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu, eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanları Lütfi Elvan, Ahmet Arslan ile çok sayıda kamu ve özel sektör temsilcisinin katılımlarıyla gerçekleştirildi. Törende konuşan TBMM Başkanı Binali Yıldırım, köprünün Cumhuriyet’in 100. Yılı 2023’e planlandığını, ancak projenin 18 Mart 2022’de tamamlanacağını belirtti. “İstanbul’u aziz milletimizin başkenti yapan Fatih’in, gemileri karadan bir gecede Haliç’e indirdiği gibi buradan da biz o tarihi köprünün temelini karadan denize alıyor ve hazırlanan yerlere birkaç ay sonra yerleştiriyoruz” diyen Yıldırım, köprünün yaklaşık maliyetinin 20 milyar TL olduğunu, bu miktarın birçok ülkenin yıllık gelirinden daha fazla olduğunu söyledi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı M. Cahit Turhan da 1915 Çanakkale Köprüsü’nün, İstanbul Boğazı’nın iki katı uzunluğundaki Çanakkale Boğazı’nın iki yakasını birleştireceğini belirterek, “Köprü tamamlandığında ülkemizin en önemli hizmet, sanayi ve turizm merkezi Trakya ile göz bebeğimiz Batı Anadolu Bölgesi’ndeki ekonomik ve sosyal yaşam çok daha cazip hale gelecektir” dedi. Keson batırma işleminin köprü yapımında en zahmetli aşamalardan olduğunu söyleyen Turhan, Kamu – Özel iş birliği modeliyle yapımı gerçekleştirilen 1915 Çanakkale Köprüsü’nün yaklaşık 3 milyar 100 milyon avro yatırım tutarıyla ülkemizin en büyük projelerinden olduğunu ifade etti. Feribotla yapılan bir saatlik yolculuğun, bu köprüyle 4 dakikaya düşeceğine işaret eden Turhan, “Bu sayede, yapımı devam eden Gebze -İzmir ile Edirne – Kınalı – İstanbul – AnkaraOtoyolu, İzmir – Aydın ile Marmara ve Ege Bölgelerindeki otoyolların birbiriyle entegre olmasını da sağlamış olacağız” dedi.
BÖLGE HAREKETLENECEK
Turhan, 1915 Çanakkale Köprüsü ile ülke ekonomisinin can damarı ve nüfusun önemli bir bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege Bölgesinde, liman, demiryolu, hava ulaşım sistemleri ve karayolu ulaşım ağının bütünleşeceğini; Avrupa Birliği ülkeleri ve özellikle de Bulgaristan ve Yunanistan merkezli yük hareketlerinin hızlı bir şekilde Ege, Batı Anadolu ve Batı Akdeniz’e ulaşacağını söyledi. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün konumu kadar mühendislik potansiyeliyle de övgüleri hak ettiğini söyleyen Turhan, tamamlandığında 2023 metrelik orta açıklığıyla dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacağını, toplam uzunluğunun yan açıklıklar ve viyadüklerle birlikte 4 bin 608 metreyi bulacağını sözlerine ekledi. 1915 Çanakkale Köprüsü, toplam 324 km uzunluğunda projelendirilen Kınalı -Tekirdağ – Çanakkale – Savaştepe Otoyolu’nun Malkara – Çanakkale Kesimi kapsamında yer alıyor. 88 km Otoyol ve 13 km Bağlantı Yolu olmak üzere toplam 101 km uzunluğundaki Malkara – Çanakkale Kesimi; Malkara yerleşiminin güneyinden, Şarköy ilçesinin batısından geçtikten sonra güneybatıya yönelerek Evreşe ilçesinin doğusundan Gelibolu Yarımadası’na, Gelibolu’nun kuzeyinden geçerek Sütlüce – Şekerkaya mevkileri arasında yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü ile Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiine ulaşıyor. Tabliyesi 45,06 m genişlikte ve 3,5 m yükseklikte ikiz tabliye olarak planlanan köprünün kule temelleri Asya tarafında -45 m, Avrupa tarafında ise -37 m derinlikte iyileştirilmiş deniz tabanına serbestçe oturacak. Çelik kule yüksekliği yaklaşık 318 m olacak köprü, 2×3 şeritli olarak trafiğe hizmet edecek. Kule kesonlarının oturacağı konumlarda zemin iyileştirmesi için 203 adedi kuzey kulede, 165 adedi güney kulede olmak üzere 2,5 m çapında toplam 368 adet çelik kazık çakıldı. Asma Köprü yapım çalışmalarında Asya ve Avrupa Ankraj imalatları, Asya Yaklaşım viyadüğünde kazı çalışmaları devam ederken, Asya Kule temeli için tesviye çalışmalarına devam ediliyor.