Yollardaki çukurları azaltmaya yönelik yeni teknoloji

University of Technology Sydney’den bir araştırma ekibi, yol silindirine entegre olan ve yol tabanı sıkıştırma kalitesini gerçek zamanlı olarak değerlendirerek çukurları azaltabilecek yeni bir ‘akıllı sıkıştırma’ teknolojisi geliştirdi. Yeni teknoloji, çukurları azaltarak daha güvenli yollarda seyahat edebilmeye ve yol bakım maliyetlerini düşürmeye yardımcı olabilecek.

Profesör Hadi Kahbbaz, Doçent Doktor Behzad ve Dr. Di Wu yönetiminde çalışmalarını sürdüren araştırma ekibi, yeni teknolojiyle beraber yol teknolojilerinde birçok iyileştirme yapılabileceğine değindi. Konu hakkında bilgi veren Doçent Doktor Behzad, “Sıkıştırılmış toprağın sertliğini saniyeden kısa bir sürede yüksek bir doğruluk derecesi ile tahmin etmek için makine öğrenimi ve büyük verileri içeren gelişmiş bir bilgisayar modeli geliştirdik. Böylece silindir operatörleri ayarlamalar yapabilir” dedi.

“Doğru yapısal bütünlük ve sağlamlık için sıkıştırmanın ‘tam doğru’ olması gerekir”

Doçent Doktor Behzad, Gauss Çekirdeği ve Genelleştirilmiş Gegenbauer Çekirdek fonksiyonlarını içeren yeni yöntemin silindirle sıkıştırma sırasında çift katmanlı toprak modülünü makul bir şekilde tahmin edebildiğini belirtti. Araştırmacılar, bu yöntemin yineleme sayısını gözlemlemek için ek analizler gerçekleştirdi. Ekipte yer alan Doçent Fatahi ise yöntemlerin doğruluğunun kritik önem taşıdığına değinerek, “Doğru yapısal bütünlük ve sağlamlık için sıkıştırmanın ‘tam doğru’ olması gerekir. Aşırı sıkıştırma malzemeyi parçalayabilir ve bileşimini değiştirebilir. Yetersiz sıkıştırma da eşit olmayan yerleşime yol açabilir. İyi sıkıştırılmış çok katmanlı bir yol tabanı, sağlam bir temel sağlar ve yolun ağır yükleri taşıma kapasitesini artırır. Kamyonlar 40 tona kadar ağırlığa sahip olabilir bu nedenle kalitesiz bir temel, asfalt yüzeyinde çatlaklara ve zayıf noktalara neden olabilir” şeklinde konuştu.

Test aşaması için planlamalar yapılıyor

Araştırma, bu teknolojinin uygulanmasının şiddetli hava koşullarına daha iyi dayanabilen, daha uzun ömürlü yolların inşa edilmesine yardımcı olabileceğini öne sürüyor. Araştırmacılar yeni teknolojiyi ilk olarak yol, demiryolu ve baraj inşaatı projelerinde test etmeyi planlıyor. Ayrıca ekip, inşaat sırasında sıkıştırılmış toprağın yoğunluğunu ve nem içeriğini ölçmek için yeni teknikler keşfetmeyi planlıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top