TÜNEL VİZYONU

LINDSEY ANDERSON, COVID-19’UN ETKİSİNDEN 2 TRİLYON DOLAR TUTARINDAKİ YENİ ALTYAPI PLANINA KADAR TÜNELCİLİK ENDÜSTRİSİNİN HEM İVME HEM DE BASKI YAŞADIĞINI SÖYLÜYOR.

Covid-19’un dünya çapında inşaat sektörü üzerindeki etkisini inkar etmek mümkün değil. Dünyanın dört bir yanındaki birçok proje ‘temel’ şantiyeler olarak görülse de duraksadı ve piyasa, işgücünü en iyi nasıl koruyacağını bulmak için çırpındı.

Dünya yeniden açılırken ve çalışma devam ederken, tünelcilik sektörü karışık bir sorun ve eğilimler torbası rapor ediyor. Bunlar arasında eskiyen altyapılar, genel bir finansman eksikliği, daha büyük çaplı tünel işlerini halledebilecek ekipman ihtiyacı, iklim değişikliği endişeleri, işgücü kıtlıklarının doldurulması ve Elon Musk yer alıyor – birçoğu Boring Company’nin henüz bir endüstri bozucu olup olamayacağını merak ediyor.

Aynı zamanda Covid-19’un uzun vadeli sonuçlarıyla da boğuşuyor: Evden çalışma, kentsel alanlarda toplu taşıma kullanımını ve trafiği azaltabilmesi,  yeraltı çalışmalarına olan talebi azaltabilir mi? Endüstri, özellikle Dünya yüzeyinin altındayken, birbirine yakın insanların sayısını azaltma ihtiyacını nasıl ele alıyor?

Bu büyük soruların bazılarının hala cevapları olmasa da, yükleniciler iş ve Covid-19 ile ilgili prosedürleri güncellemek için iş güvenliği analizlerinde gezindiklerini söylüyorlar. Bazı şirketler maske takmayı zorunlu kılıyor, fiziksel mesafe uygulanıyor ve ekipler de birbirlerine sınırlı maruz kalacak şekilde sendeliyor.

ABD’deki tünel açma ve inşaat şirketleri için en büyük haberlerden biri, yakın zamanda Başkan Biden’in istihdam yaratmayı ve ülkenin çöken altyapısını yeniden inşa etmeyi amaçlayan 2 trilyon Dolar tutarındaki Amerikan İş Planı’nın açıklanmasıydı.

Önümüzdeki sekiz yıl içinde İdare, ABD kara ulaşım ağlarının modernizasyonu için 621 milyar Dolar, havaalanları için 25 milyar Dolar, temiz içme suyu için 111 milyar Dolar, geniş bant için 100 milyar Dolar ve iç su yolları ve limanlar için 17 milyar Dolar harcamayı planlıyor. .

ABD’deki en büyük müteahhit birliklerinin çoğu, planın ileriye doğru bir adım olduğu konusunda hemfikir olsa da, birçoğu endişe alanları üzerinde düşünmek için durakladı.

İlişkili İnşaatçılar ve Müteahhitler (ABC), planın ‘ulaşım altyapısı’ için 621 milyar Dolar tahsis etmesine rağmen, finansmanın bir kısmının (174 milyar Dolar) elektrikli araç pazarını teşvik etmeye yönelik yatırım için olduğunu belirtti. 165 milyar dolar daha fazla toplu taşıma araçlarının ve yük demiryolunun onarımına ayrılarak, ülkenin yolları ve köprüleri için yaklaşık 282 milyar dolar (ihtiyacın olanın bir kısmı) kalıyor.

REKORLARI KIRMAK

Avusturya-İtalyan BBT SE yönetiminde inşa edilen Brenner Base Tüneli, toplam 64 km uzunluğunda dünyanın en uzun yeraltı demiryolu bağlantısı olacak. Avusturya’daki Innsbruck ile Güney Tirol/İtalya’daki Franzensfeste (Fortezza) arasında Alplerin altından düz bir yörüngede (düşük eğimli) geçiyor.

Strabag ve Webuild’in bir konsorsiyumu olan tünel açma ekibi, kısa süre önce Brenner Base Tüneli projesinin 16.7 km uzunluğundaki bölümünü tamamladı ve Herrenknecht’in kurucusu ve yönetim kurulu başkanı Martin Herrenknecht, “Sadece 24’te 61 metre ve 4 santimetre. Modern bir Gripper TBM ile saatlerce – Brenner Base Tüneli’ndeki tünelciler sert kaya tünellerinde yeni bir rekor kırmayı başardılar.”

İngiltere’deki bir demiryolu projesinde şimdiye kadar kullanılan en büyük tünel açma makinesi (TBM), önemli kilometre taşlarına ulaşıyor. Herrenknecht’in Floransa adlı 170 metre uzunluğundaki TBM makinesi, şu anda Avrupa’nın en pahalı altyapı projesi olan HS2 ağının birinci aşaması için toplam 103 km tünel kazacak on TBM’den ilki oluyor.

2.000 ton ağırlığındaki TBM Florence, projenin Buckinghamshire’daki M25 otoyolunun yanındaki Güney Portal sahasında kuruldu.

İki özdeş TBM, Herrenknecht tarafından güneybatı Almanya’da inşa edildi, daha sonra Buckinghamshire fırlatma sahasında yeniden birleştirilmeden önce iki ay boyunca 300 ayrı sevkiyatla taşındı.

İkili artık üç yıldan fazla bir süre boyunca tünelleri kazıp, günde 15 metreye kadar beton duvar parçalarıyla kaplayarak çalışacak. Florence gemide 17 kişilik bir ekibe sahip ve 100 kişi de süreci yüzeyde destekliyor.

İngiltere’nin ulaştırma sekreteri Grant Shapps, projenin ilerleyişi hakkında şunları söyledi: “HS2’deki ilk dev tünel açma makinesinin piyasaya sürülmesi, sadece proje için bir dönüm noktası değil, aynı zamanda ulaşımı seviyelendirme konusundaki kararlılığımızı gösteren çığır açan bir kanıt oluyor.

Çin’de kullanılacak şimdiye kadarki en büyük Crossover (XRE) TBM, Mart 2021’de Guangzhou’da piyasaya sürüldü. Montajı beş ay süren 9.16m çapındaki Robbins TBM, yükleniciler Sichuan Jinshi Heavy Equipment Leasing Co ve CREC Bureau 2 tarafından kullanılıyor.

Hibrit makine, Üniversite Şehri’ne gidip gelen Guangzhou sakinleri için daha iyi yolculuklar sunacak olan Pearl River Delta Şehirlerarası Demiryolu Projesi’nin 2.5 km uzunluğundaki Pazhou Hattı Lot PZH-1’ini deliyor.

Makine, sondajı sırasında orta derecede aşınmış killi şeyller ve kumtaşından karışık yüzey koşullarına kadar çeşitli zemin türleri ile karşılaşacak. Kuvars içeriği %50 kadar yüksekken, kayanın çoğu kırık durumda.

Tünelin, ayrıca nehirlerin ve diğer su kütlelerinin altından 20 ila 31 m’lik bir örtü ile geçmesi bekleniyor. Zemin tabakaları nehre bağlanıyor ve oldukça geçirgen durumda. Bu da 7 bar’ın üzerinde beklenen su basınçlarına neden oluyor. Projenin başarısı, kabul edilebilir avans oranları ve inşaat güvenliği sağlarken, yüzeydeki su basıncını stabilize etmede faydalıdır.

Crossover TBM, hem sert kaya hem de EPB (Dünya Basıncı Dengesi) modları bulunuyor. Projede bulunan ve hızla değişen zemin için optimize edilmiş durumda. Robbins Torque-Shift sistemi olarak bilinen uyarlanabilir kesme kafası tasarımı ve iki hızlı dişli redüktörleri, sert, karışık ve yumuşak zeminde verimli tünel açmayı sağlıyor. Pearl River Delta tünelinin 2021’in sonunda tamamlanması ve 2023’te işletmeye alınması planlanıyor.

TÜNEL TEKNOLOJİSİ

Trimble ve Amberg Technologies, bir tünel araştırma çözümü sağlamak için işbirliği yaptı. Kombine donanım ve yazılım yaklaşımı, inşaat, madencilik uzmanları ve yeraltı ortamlarındaki ölçüm hizmeti sağlayıcılarının, artan verimlilik ve üretkenlik için eksiksiz bir sahadan ofise iş akışı kullanmasını sağlayacak.

Çözüm, tünel sörveyörlerinin tasarım bilgilerini kullanarak kazı yönlendirme, kontrol, otomatik araştırma ve farklı tünel elemanlarının belirlenmesi gibi çeşitli yeraltı görevlerini gerçekleştirmesini sağlıyor. Ayrıca tünel inşaatının dijitalleştirilmesi için bir modül sunuyor.

Tünel oluşturma çözümü, bir Trimble TSC7 veri toplayıcı veya T100 tablet üzerinde çalıştırılabiliyor. Modernize edilmiş iş akışlarının, coğrafi uzamsal olmayan profesyoneller için kullanımının kolay olduğu söyleniyor.

Amberg Tüneli ofis yazılımındaki tasarımlar, doğrudan veya bulut kullanılarak Amberg Navigator’a aktarılabiliyor. Veri toplama ve aplikasyon işlemlerinin ardından bilgiler, nihai çıktılar olarak denetim haritalarının ve raporlarının üretilebileceği detaylı analiz için ofise geri gönderiliyor.

Trimble Geospatial kıdemli başkan yardımcısı Ron Bisio, “Amberg Technologies ile ortaklık, müşterilerimize yeraltı tünel açma ve madencilik ortamlarında çalışırken üretkenliği artırmak için endüstri lideri bir tünel açma çözümü sağlayacak” dedi.

Projeyle ilgili haberlerde, Los Angeles County Sanitasyon Bölgeleri yakın zamanda Clearwater Projesinin bir parçası olarak yeni bir atık tünel inşa edecek olan Herrenknecht bulamaç TBM’si olan ‘Rachel’i tanıttı.

Clearwater Projesi, Sanitasyon Bölgelerinin beş milyondan fazla kişiye hizmet veren ana kanalizasyon sisteminin güvenilirliğini sağlamak için çok yıllı bir planlama ve çevresel inceleme çabasının sonucu olarak ortaya çıkıyor. Bu sistemin en büyük atık su arıtma tesisi, temizlenmiş suyu okyanusa taşımak için 60 yaşın üzerinde iki tünel kullanıyor.

Planlama çalışması, kanalizasyon sisteminin bu kritik bölümünün güvenilirliğini sağlamak için yeni bir tünel ihtiyacını belirledi. 5.5m çapında, 11km uzunluğundaki yeni tünel, mevcut tünellerin bütünlüğü, depreme dayanıklılık ve kapasite ile ilgili endişeleri giderecek. Tünel çalışmaları bu yaz başlayacak.

Avustralya’da, Sydney Morning Herald, New South Wales (NSW) hükümetinin Kogarah ve Arncliff e arasında 2,5 milyar AUD (1,93 milyar $) tutarında bir otoyol tüneli inşa edeceğini bildirdi, ancak gelecekte güneye doğru olası bir genişleme konusunda şüpheler devam ediyor.

NSW Ulaştırma Bakanı Andrew Constance, hükümetin Kogarah’daki President Avenue ile Arncliff e’deki WestConnex Otoyolu arasında dört kilometre tünel açılmasını içeren birinci aşama için bir sözleşme imzaladığını söyledi. İkiz tünellerin inşaatı önümüzdeki yılın başlarında başlayacak ve 2025 yılına kadar tamamlanacak.

Ancak, hükümetin M6 otoyolunun ikinci etabını uzatmayı planlayıp planlamadığı sorulduğunda, emin değildi. Constance, “Ödevimizi yapmanın bir parçası olarak, onu nereye inşa edeceğimize karar vereceğiz” dedi. “Onu inşa edeceğimiz yere geri döneceğiz. Böyle bir proje inşa edildiğinde, muazzam bir aksama yaratacak ve bunun üzerinde çok çalışmamız gerekiyor.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top