Marmara’nın son incisi: 1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Projesi

Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en önemli projelerinden biri olarak gösterilen 1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyol Projesi tüm hızıyla devam ediyor. Limak, Yapı Merkezi, Daelim ve Sk E&C şirketlerinin kurduğu ortaklık ile çalışmalarına devam edilen dev projede, kule inşaatları tamamlandı. Projenin, Türkiye’nin şanlı tarihi ile geçmiş ve gelecek hedeflerinin bir sembolü niteliğinde olduğunu ifade eden Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. CEO’su Mustafa Tanrıverdi, projenin önemini, detaylarını ve gelinen son noktayı International Construction Türkiye’ye (ICT) anlattı

Proje hakkında bilgi alabilir miyiz?

T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale edilen ve inşaat çalışmaları Türkiye’den Limak ve Yapı Merkezi, Güney Kore’den Daelim ve SK E&C şirketlerinin kurduğu ortaklık tarafından yürütülen, 1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi, sadece içinde yer aldığı bölgenin değil ülkemizin ekonomisine de büyük katkı sağlayacak, önemli bir ulaşım ve altyapı yatırımı. Projenin 18 Mart 2022 tarihinde hizmete açılmasını planlanıyoruz. Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi; toplam 324 kilometrelik uzunluğa sahip. Malkara-Çanakkale kesimi yaklaşım viyadükleri dahil olmak üzere 4,6 kilometrelik 1915Çanakkale Köprüsü ve 83,4 kilometrelik Malkara-Çanakkale arasındaki otoyol kesimlerini oluşturuyor. Proje kapsamında; 1915Çanakkale Köprüsü’nün yanı sıra, 2 adet yaklaşım viyadüğü, 4 adet betonarme viyadük, 12 adet köprü, 43 adet üst geçit, 40 adet alt geçit, 238 adet çeşitli ebatlarda menfez, 12 adet kavşak (Devlet yolu üzerindeki 6 adet kavşak dahil), 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi ve 7 adet ücret toplama istasyonu inşa ediyoruz. Bu yolun köprü ile beraber tamamlanması ile Avrupa’dan Türkiye’nin güneybatısına, İzmir ve Aydın gibi endüstriyel bölgelere kesintisiz erişim sağlanmasını hedefliyoruz. Yaklaşık 3 milyar Avro değeriyle Avrupa’nın en büyük kamu yatırımları arasında ilk sırada yer alan bu proje ile Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yılını taçlandırmayı hedefliyoruz. Temel atma töreni Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın da katılımıyla 18 Mart 2017’de Çanakkale’de gerçekleştirilen proje sonlandığında Marmara Bölgesi ile Kuzey Ege‘yi birbirine bağlayarak ülkemize önemli bir katma değer sağlayacak.

1915Çanakkale, tasarım özellikleri ile de öne çıkıyor. Projenin tasarım özelliklerinden bahseder misiniz?

1915Çanakkale sadece dev ölçekli bir ulaşım ve altyapı yatırımı değil. Ülkemizin şanlı tarihinin, geçmiş ile gelecek hedeflerimizin de bir sembolü. Tamamlandığında 2023 metre orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacak olan 1915Çanakkale Köprüsü, 334 metrelik tepe noktası yüksekliği ile de dünyanın en yüksek kuleli asma köprüsü unvanına sahip olacak. Köprünün ayakları arasındaki 2023 metrelik orta açıklık, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Kuruluş Yılı’nı, deniz seviyesinden itibaren 318 metre kule yüksekliği ise Türk milletinin bağımsızlığını kazanmasındaki en önemli tarihlerden biri olan 18 Mart Çanakkale Zaferi’ni sembolize ediyor. 1915Çanakkale Köprüsü’nün toplam uzunluğu 2023 metre orta açıklık, 770’er metre yan açıklıklar ile 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle beraber 4608 metre olacak.

Projenin inşası esnasında dikkat edilen/hassas davranılan teknik özellikler nelerdir?

1915Çanakkale Köprüsü sadece mimari bir başarı değil aynı zamanda ülkemiz için gelecek nesillere bırakılacak önemli bir miras. Bu nedenle proje kapsamında yapılan tüm çalışmalar, deneyimli ekiplerce son derece hassas şekilde yürütülüyor. 1915Çanakkale Köprüsü, zorlu rüzgar ve deprem koşulları göz önüne alınarak, bu risklere karşı koyabilecek mukavemete sahip bir şekilde tasarlandı. Çanakkale Bölgesi’nin yüksek rüzgar hızları dikkate alındı. Deprem riski açısından, kule temelleri için çelik kazıklarla güçlendirilmiş, zemin üzerinde konumlandırılmış batırma keson tipi temel seçilerek, olası riskler minimuma indirildi. Yapılan tüm çalışmalar, dünyaya örnek olacak bir titizlik ve hassasiyetle yürütüldü ve yürütülüyor.

Köprü inşasının geldiği son nokta nedir? Hangi bölümler tamamlandı?

Sayın Cumhurbaşkanımızın katılımıyla gerçekleştirilen temel atma töreninden bu yana uygulamaya konan her bir teknik ve mimari adım, büyük bir istikrar içinde devam ediyor. En son, 16 Mayıs 2020 tarihinde 1915Çanakkale Köprüsü Kule İnşaatları Tamamlanma Töreni, yine Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın video konferans ile katılımıyla, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından Lapseki’de gerçekleştirildi.

Bundan sonra ise köprüde kablo örme çalışmalarının başlanmasını planlıyoruz. Kablo örme çalışmasıyla birlikte köprünün silueti de ortaya çıkmış olacak. Lapseki yakasında ankraj bloku ve 680 metre uzunluğundaki yaklaşım viyadüğünün ayakları tamamlandı ve üzerlerine tabliyeler itme-sürme yöntemi ile yerleştirilmeye başlandı. Öte yandan 14’üncü blokların arasına ilk bağ kirişinin konulmasının ardından 24’üncü blokların arasına da ikinci bağ kirişi montajı da yapıldı.

Köprü inşası esnasında ve öncesinde bölgedeki çevresel ve sosyal yaşamı korumak adına ne gibi çalışmalar yapıldı?

Projeye başladığımız ilk günden bu yana hem sosyal hem de çevresel yaşamı gözetmek önceliğimiz oldu. Bu yaklaşımla oluşturduğumuz deneyimli ekibimiz ile yerel Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) çalışmaları yürüttük. Ayrıca uluslararası standartlarda bir Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi (ÇSED) de gerçekleştirdik. Kamuoyu ve Paydaşlarla Danışma süreci kapsamında, 1.000’den fazla kişinin katılımı ile yedi ÇSED bilgilendirme toplantısı yapıp, 10’dan fazla kurumdan ÇSED Raporu’yla ilgili görüş aldık. Özel olarak hazırladığımız posterler, broşürler, gazete ilanları ve Kamulaştırma Bilgi Rehberi ile tüm paydaşları süreç detayları konusunda haberdar ettik. Karşılaşılabilecek tüm olumsuzluklara karşı önlemlerimizi aldık. Kapsamlı araştırmalar yürüttük ve uygulamaya geçirdik. Örneğin; Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi (ÇSED) kapsamında, deniz canlıları üzerine yapılan araştırmalar, köprü kule temellerinde yapılan kazık çalışmalarının, Çanakkale Boğazı’nı kullanarak göç eden bazı yunus türlerini olumsuz etkileyebileceğini göstermişti. Bu nedenle deniz tabanında kazık işlerinin devam ettiği Mart – Kasım 2018 ayları arasında üç adet konusunda uzman Deniz – Memeli Gözlemcisi 7 gün 24 saat görev aldı. Gözlemciler önce bir ön izleme gerçekleştirdi ve kazık çakılması sırasında yunuslar 500 metreden fazla yaklaşırsa çalışmaların durdurulması için yapım grubunu uyardı. Kazık çalışmaları bu süreçte yunus geçişleri sebebiyle beş kez durduruldu ve toplamda iki saatten daha uzun bir süre yunusların geçişleri beklendi. Ayrıca Akdeniz’de koruma altında bir tür olan Pinna Nobilis midyelerinin köprünün deniz yapıları sebebiyle etkilenebileceği tespitinden yola çıkarak Çanakkale 18 Mart Üniversitesi ile bir çalışma gerçekleştirdik. Söz konusu çalışmada üç farklı noktadan boyları bir metreyi bulan 1000’in üzerinde Pinna Nobilis’i komşu güvenli bölgelere taşıdık. Sadece deniz yaşamı için değil, kara yaşamı için de önemli adımlar attık. Proje kapsamında etkilenen her ağaç için beş ağaç dikilmesi taahhüdünde bulunduk. Söz konusu çalışmalarımızı halen T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı ile birlikte yürütüyoruz. Yine güzergah üzerinde yer alan endemik bitki türlerinin tohumlarını toplayarak, sakladık. İlerleyen zamanlarda toplanan bu tohumları Türkiye Tohum Gen Bankası’na ileterek bölgede yaygınlaştırılmaları için özel çalışmalar gerçekleştireceğiz. Sadece çevreye değil bölge halkımıza ve sosyal yaşama da önem veriyoruz. Bu hedefle proje güzergahına yakın belirlenen 32 yerleşim biriminde Toplum Düzeyinde Destek Programı uyguluyoruz. Bu program kapsamında; tarım, hayvancılık, çevre gibi çeşitli konularda eğitim vererek halkımıza altyapı ve ekipman desteği sağlıyoruz.

Projenin bölgeye ve ülkemize sağlayacağı katma değer nedir?

Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. CEO’su Mustafa Tanrıverdi

1915Çanakkale Projesi, nesiller boyu gurur duyacağımız bir çalışma. Ülkemize sadece yurt içinde değil, uluslararası arenada da önemli kazanımlar sunuyor. 1915Çanakkale, Türkiye’nin ulusal kalkınma hamlesinin belgesi niteliğindeki Vizyon 2023 Master Planı’nda öngörülen, yurt sathında karayollarının iyileştirilmesi hedefinde önemli bir rol oynuyor. Ülkemizin batısında otoyol entegrasyonunu tamamlayacak proje; ayrıca tarihi İpek Yolu’nu canlandıracak “Bir Kuşak Bir Yol Projesi” kapsamında, Türkiye’nin öncülük ettiği ‘Orta Koridor’ girişiminin Pekin’den Londra’ya kesintisiz bir ticaret yolu oluşturma hedefine de doğrudan katkı sunuyor. Ulaşımda İstanbul Boğazı geçişine yeni bir alternatif oluşturacak köprümüz tamamlandığında, İstanbul’un, Avrupa ve Anadolu arasında üstlendiği ağır transit trafik yükünü hafifletecek. Batı Anadolu boyunca halen İstanbul merkezli Batı-Doğu aksı üzerinde yoğunlaşan trafiği ise Marmara Denizi’nin Batı kıyısından Güney yönüne doğru dengeleyecek.

Hizmete açıldıktan sonra özellikle seyahatlerin çok daha yoğun olduğu bayram ve tatil dönemlerinde Çanakkale Boğazı’nı geçmek için 1.5 ila 5 saat arasında seyreden yol süresi, altı dakikaya inmiş olacak. Vatandaşlarımıza sunulan bu zaman avantajının yanı sıra Trakya ve Batı Anadolu’daki sanayi, ticaret ve hizmet sektörleri de ivme kazanacak. Ulusal ve uluslararası turizm canlanacak. Avrupa ülkeleri, Balkanlar ve özellikle Yunanistan, Bulgaristan ile ticari ve kültürel etkileşim olumlu etkilenecek. Kısacası taşımacılıkta süreler ve maliyetler düşecek, dış ticaretin etkinliği artacak. Bir diğer önemli avantaj ise bölge halkı için oluşan yeni iş imkanları. Projemiz bölgedeki yerel istihdama daha şimdiden önemli katkılar sunuyor. Hâlihazırda 5 bini aşkın personelin görev aldığı 1915Çanakkale Projesi’nde yerel istihdam oranı yüzde 20. Proje tamamlandığında iş gücü alanındaki ekonomik faydanın daha da artacağına inanıyoruz. Ayrıca proje kapsamında bölgedeki üniversitelerle önemli işbirliği çalışmaları yürütüyoruz. Öğrencileri ve akademisyenleri zaman zaman saha alanımızda konuk ediyor, bazen de çevresel ve sosyal çalışmalarımızda onlarla birlikte ilerliyoruz.

Proje şimdiye kadar mimari ve finansman yapısı ile pek çok ödül aldı. Bu ödüller nelerdi?

10 farklı ülkeden toplam 25 banka ve finans kuruluşundan kredi sağlayan 1915Çanakkale Projesi aralarında PFI, Bonds&Loans, IJGlobal’in de olduğu dünyanın saygın kurumlarından 11 global finans ödülü kazandı. Londra’da Şubat 2019’da Project Finance International (PFI) tarafından ‘Yılın Türk Finansmanı’ ödülü verilen 1915Çanakkale Projesi, Dubai’de Islamic Finance News (IFN) tarafından 10 Mart’ta düzenlenen IFN Ödülleri’nde ‘Yılın Proje ve Altyapı Finansmanı Ödülü’nü kazandı. Yine Londra’da 21 Mart 2019’da IJGlobal tarafından düzenlenen ödül töreninde Avrupa’da Otoyol Kategorisi’nin birincisi olan 1915Çanakkale Projesi, 21 Şubat 2019’da İstanbul’da gerçekleştirilen ‘Türkiye’nin Finans Oscarları’ olarak bilinen ‘Türkiye Bonds & Loans Ödülleri’nde de ‘Yılın Proje Finansmanı’ ve ‘Yılın Altyapı Finansmanı’ kategorilerinde birincilik ödüllerini aldı. Lizbon’da 31 Mayıs 2019’da gerçekleştirilen Proximo Finans Ödülleri’nde ‘Yılın En İyi Exim Destekli Projesi’ seçilen proje, son olarak Haziran ayında Londra’da EMEA Finance tarafından, Avrupa’nın ‘En İyi Proje Finansmanı’ ve ‘En İyi Kamu Özel İşbirliği Projesi’, EMEA bölgesinin ‘En İyi Proje Finansmanı’, ‘En İyi Yol Projesi’ ve ‘En İyi Sendikasyon Kredisi’ seçilerek beş ödüle birden layık görüldü.

Eklemek istedikleriniz nelerdir?

Sadece inşaat süresince değil işletme döneminde de özellikle istihdam alanında sağlanacak kazanımları unutmamak gerekiyor. 1915Çanakkale Projesi, inşaat ve işletme aşamalarında binlerce kişiye sağladığı istihdam ve çeşitli sektörlere kattığı canlılıkla, Türkiye ekonomisine önemli katkılar sunuyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top