2053 net sıfır emisyon hedefi ile yollar gelişiyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, net sıfır emisyon hedefi doğrultusunda 2053 yılına kadar demir yolu yük taşımacılığı payını yüzde 5’ten yüzde 22’ye, 13 bin 919 kilometre olan demir yolu hat uzunluğunu ise 28 bin 590 kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini belirtti.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin 2053 Net Sıfır Emisyon Hedefi yaklaşımı ile ulaştırma yol haritasında; sürdürülebilir ve akıllı taşımacılığın, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamalarının; demir yolu taşımacılığının geliştirilmesi ile yakıt tüketiminin ve emisyonların azaltılması ile mikro hareketlilik araçlarının kullanımının yaygınlaştırılmasını hedeflediklerini açıkladı. Dünyanın ve Türkiye’nin karşı karşıya olduğu en büyük küresel sorunlardan birinin ulaştırma kaynaklı sera gazı emisyonları olduğunu ve net sıfır emisyon yaklaşımı ile bu etkilerin azaltılmasının önem arz ettiğini belirten Bakan Uraloğlu, “Yaptığımız planlar çerçevesinde yük taşımacılığında kara yolu payını demir yolu ve deniz yoluna aktararak sürdürülebilir ulaşım türlerini destekliyoruz. Bu kapsamda 2053 yılına kadar kara yolu yük taşımacılığı payının yüzde 72’den yüzde 57’ye düşürürken demir yolu yük taşımacılığı payını yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.

“Saatte 225 kilometre hıza sahip prototipi 2024 yılı sonunda sahaya indireceğiz”

“Emisyon tasarruf oranının yükselmesinin en önemli sebeplerinden biri demir yoluna yapacağımız yatırımlardır” diyen Bakan Uraloğlu, “Bu hedefleri gerçekleştirebilmek için demir yolu yatırımlarına devam ediyoruz. Mevcutta 13 bin 919 kilometre olan demir yolu hat uzunluğunu 2053 yılında 28 bin 590 kilometreye çıkaracağız. Lojistik merkezleri, fabrika, sanayi, OSB ile limanlara iltisak hattı bağlantılarının sağlanması amacıyla toplam iltisak hattı uzunluğunu 600 kilometreye çıkarmayı hedefliyoruz” ifadelerini kullandı. Mevcut demir yolu ağlarının tamamını yenileyerek elektrikli hatlara dönüşümü hızlandırdıklarını belirten Bakan Uraloğlu, “İşletme hızı 160 kilometre olan ilk milli ve yerli elektrikli trenin üretimini gerçekleştirerek hizmete aldık. Milli Elektrikli Tren seti projesinde elde edilen teknik bilgi birikim ile saatte 225 kilometre hıza sahip olacak prototipi 2024 yılı sonunda sahaya indireceğiz” dedi. Bakan Uraloğlu ayrıca, Türkiye’nin İlk TSI Sertifikalı Elektrikli Ana hat Lokomotifi Projesi E-5000 (Eskişehir-5000) üretim ve montaj çalışmalarının tamamlandığını ve test çalışmalarına başlandığını da kaydederek, önümüzdeki 3 yıl içerisinde 95 tane lokomotifin TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye teslim edileceğini aktardı.

 Karbon Azaltım Yönetimi Projesi ile karbon emisyonu azaltma hedefi

Deniz yolu ulaşımında da 2053 Net Sıfır Emisyon Hedefi kapsamında çalışmaların yürütüldüğünü de ifade eden Bakan Uraloğlu, Yeşil Liman (Green Port) projesinin bakanlık bünyesinde başlatıldığını söyledi. Bakan Uraloğlu, gemilerin elektrikliye dönüşü kapsamında hurda değerinin 2.5 katına kadar ve tahrik sisteminin dönüşümün yüzde 25’ine kadar teşvik verildiğini kaydetti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından AB fonu ile gerçekleştirilmesi planlanan Türkiye’nin 2053 Net Sıfır Emisyon Hedefi’nin Ulaşım Yol Haritası Projesi ile ulaşım sektöründe sıfır emisyona erişmeye rehberlik edecek bir yol haritası oluşturulması olduğunu kaydeden Bakan Uraloğlu, “Proje, üst düzey iklim eylem planlarının hayata geçirilmesini destekleyerek tüm ulaşım türlerinde gerekli eylemlerle ulaşımda 2053 net sıfır emisyon hedefine ulaşılması planlanıyor. Karbon Azaltım Yönetimi Projesi kapsamında da Bakanlığımıza bağlı olan arazi, tesis ve projelerde karbon emisyon azaltımını sağlama ve mevcut azaltımları gönüllü karbon piyasalarında değerlendirebilecek karbon sertifikaları haline getirilerek oluşan karbon gelirleri ile ulaştırma projelerine kaynak sağlanması hedefleniyor” diyerek sözlerini noktaladı.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top