ZORLU VE SIRA DIŞI PROJEDE TERCİH; İNTEK

UKRAYNA’DAKİ DİNYEPER NEHRİ ÜZERİNDE İNŞA EDİLEN EĞİK KABLO ASKILI ZAPORİJYA KÖPRÜSÜ’NÜN ANA YÜKLENİCİLİĞİNİ ONUR GROUP ÜSTLENDİ. PROJEYİ 4 YILDA TAMAMLAMAYI PLANLAYAN FİRMA, ZORLU VE SIRA DIŞI TASARLANAN KÖPRÜ PROJESİ İÇİN KALIP ÇÖZÜMLERİNDE İNTEK’İ TERCİH ETTİ.

Ukrayna’nın Zaporijya şehrinde devameden Zaporijya Köprüsü Projesi, irili ufaklı 21 köprü ve viyadük, 3 adet üst geçit, köprü kontrol merkezi, ordunun kullanımına tahsis edilecek 1 adet bina ve bölgedeki “özel eğitim ve rehabilitasyon okuluna” ait spor kompleksinden oluşuyor. Dinyeper Nehri üzerinde yer alan ve “eğik kablo askılı köprü” olarak tasarlanan Zaporijya Köprüsü Projesi, diğer yapılara göre sıra dışı tasarımı ile dikkat çekiyor. Köprü, şehrin sağ yakasındaki şehir merkezi ile sol yakası ve kuzey sanayi bölgesini birbirine bağlayacak. Yapımına 2004 yılında başlanana proje geçen onca yılda tamamlanamadı. Mevcut hali ile projeyi devralarak devam ettiren Onur Group, köprüyü 4 yılda tamamlamayı planlıyor. Yüklerin pilonlara aktarımı, pilon ile tabliye arasında farklı açılarla gerilmiş kablolarla sağlanıyor. Zaporijya Köprüsü’nün pilonları +15.50 kotundan başlıyor ve toplam yüksekliği 166 metreyi buluyor. Köprü yol kotu +50,5 metreyken köprü tabliyesinin su seviyesinden yüksekliği 35 metreye ulaşıyor. Yan yana iki ayaktan oluşan pilon yükseldikçe kendi içinde daralıyor. Aynı zamanda iki ayak birbirine doğru %2 eğimle yakınlaşıyor. Bu nedenle her beton döküm aşamasında farklı bir geometri oluşuyor. Bu kapsamda böylesine zorlu ve sıra dışı bir yapının kalıp konusundaki çözüm ortağı olarak İntek tercih ediliyor. Ayrıca İntek projenin güvenli ve başarılı bir şekilde yürütülmesine de büyük katkılar sağladı.

PROJEDE KULLANILAN İNTEK KALIP SİSTEMLER;

Pilonlarda beton döküm yükseklikleri 3,50 metre olarak belirlendi. Kalıp olarak, İntek’in ahşap kirişli ve çelik kuşaklı pano sistemi İnteva tercih edildi. Pilonların belirli bölgelerinde, yükü pilona aktaran kabloların bağlanacağı ve içinde gömülü ankrajların bırakıldığı boşluklar oluşturuluyor. Kalıplar, bu boşluklar dikkate alınarak tasarlandı. 166 metre yüksekliğindeki pilonların yapımında ki en önemli unsur, kalıpların tırmandırılmasında kullanılacak olan “tırmanma sistemi” oluyor. Ayrıca değişken ölçülere sahip ve eğimli bir kulenin kalıplarının tırmandırılması işleminin güvenli ve hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesi için vinçle taşınabilen 240 HR tırmanma sistemi tercih edildi. Bu sistem sayesinde, içi boşluklu olan pilonların dış yüzlerinde, kalıpların oturtulacağı ve işçilerin güvenle çalışabileceği geniş ve taşıma kapasitesi yüksek platformlar elde edildi. Dikey kuşak ve bağlantı malzemeleri vasıtası ile perde kalıbı ve 240HR tırmanma konsollarının birlikte taşınma işlemi gerçekleştirilerek, vincin kullanım süresi en aza indiriliyor. Bunların yanı sıra 240 HR tırmanma sisteminde, tırmanma konsolu üzerindeki dişli mekanizma, perde kalıbının konsol üzerinde ileri-geri hareket etmesine olanak tanıyor. Böylece kalıp yüzeyinin temizlenmesi, yağlanması ve inşaat demirinin bağlanması işlemleri kalıp sökülmeden yapılabiliyor. Ayrıca tırmanma konsollarının altına monte edilen “asma platformlar” bir evvelki döküm ile ilgili kalan işlerin tamamlanması ve tırmanma askılarının sökülebilmesi için emniyetli çalışma olanağı sağlıyor.

 İNTEK’TEN PROJEYE DESTEK

İntek proje ofisi, her aşamada değişen geometriye uygun olarak kalıp ve tırmanma sistemi ile ilgili tüm uygulama projelerini çizdi. İntek’in kalıp eğitmeni ise bu projelerin güvenli ve doğru bir şekilde uygulanabilmesi için sahada gereken eğitim desteğini verdi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top