AKILLI YOLLARIN TASARIMCISI: İNTETRA

??????????????????

AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNİN ÖNEMLİ OYUNCULARINDAN BİRİ OLAN İNTETRA, 2019 VE 2020’DE TÜRKİYE’NİN BİRÇOK ÖNEMLİ PROJESİNDE ÖNEMLİ İŞLERE İMZA ATTI. SON OLARAK GEBZE-ORHANGAZİ-İZMİR OTOYOL PROJESİ’NİN AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNİ SAĞLAYAN FİRMA, ANKARA-NİĞDE OTOYOL PROJESİ’NİN DE TÜM ALT VE ÜST YAPISINI ÜSTLENİYOR. AYRICA GELİŞTİRDİĞİ TRAFİK RÖMORKLARI İLE DE DİKKAT ÇEKEN İNTETRA’NIN FAALİYETLERİNİ FİRMANIN YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE CTO’SU RECEP BAHAR İLE KONUŞTUK

İNTETRA, 2019’DA NASIL BİR YIL GEÇİRDİ?

İNTETRA YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE CTO’SU RECEP BAHAR

2019’da devam etmekte olan projelerimizi tamamladık. Bu kapsamda önceki yıllarda başlamış olduğumuz Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi’nde yer aldık. Bir tünel haricinde projenin tamamında İntetra olarak bulunduk ve akıllı ulaşım sistemleri birimleri olan DMİ ve DTİ lerini kurarak AUS üretici çözüm ortağı olarak çalıştık. 2019’da yer aldığımız bir diğer proje ise İstanbul’da yer alan Çamlıca tünelleri. Tünellerin içindeki ve dışındaki AUS sistemlerini tamamladık Yine Ankara-Niğde Otoyolu projesinde de AUS projesine çözüm sunuyoruz ve devam ediyoruz.

NİĞDE-ANKARA OTOYOLU PROJESİ’NDE İNTETRA OLARAK NE GİBİ ÇALIŞMALAR YAPIYORSUNUZ? PROJEDE YER ALAN YENİ TEKNOLOJİLER HAKKINDA BİLGİ VERİR MİSİNİZ?

Ankara-Niğde Otoyol Projesi yeni teknolojilerin kullanıldığı bir proje olarak ön plana çıkıyor. Projede, diğer projelerimizde kullandığımız ürünlerin yanı sıra otoyol boyunca yerleştirilecek kameraların işlevlerinin artırılması konusunda da çalışmalar yapılıyor. Yine bu projede diğer projelerde kullanılan altyapı ve networklere göre daha üst seviye bir teknoloji kullanılıyor. Her nokta merkeze bağlı olmak ile beraber üzerindeki yedekli ağlar üzerinden de merkeze bağlı. Yani, fiber altyapıda oluşabilecek bir arıza durumunda farklı bir hat ile yine merkeze bağlanabiliyor. Projede çift fiber hat ve çift merkez kullanılıyor. Böylece bir merkez komple çökse bile hemen diğer merkez devreye girerek sistem çalışmaya devam ediyor. Bu altyapılar genelde ücret toplama sistemlerinde kullanılıyor, fakat Niğde-Ankara Otoyol Projesi’nde daha kapsamlı bir şekilde yoldaki tüm AUS’da kullanılacak. Bu da projeyi özel kılıyor. Yine Niğde-Ankara Otoyol Projesi’nde olay algılama adında bir diğer önemli bir teknoloji hizmet verecek. Olay algılama sistemi, kameralar aracılığı ile otoyolu tarayarak otoyolda olağandışı her hareketi tespit edebilecek ve operatörleri uyaracak. Normalde kameralı olay algılama sistemleri sadece tünel içerisinde uygulanıyordu. Bu projede yolun tamamında uygulanacak. Otoyol üzerinde farklı ışık seviyeleri, farklı yağış durumları ve farklı yol geometrileri üzerinde çalışan bu sistem yapay zeka ve makine öğrenimi kullanılarak tasarlanıyor. Sistemin algılama yapısı makine öğrenimi üzerinde olduğundan tam olarak 4 mevsim geçmesi gerekeceğini öngörüyoruz. Bu bağlamda önümüzdeki aylarda bu sistemin kurulumunu bitirdikten sonra trafiğin akışına, mevsimsel durumlara ve oluşan olaylardan öğrenerek sistemi en mükemmel hale getirmeyi hedefliyoruz. İntetra olarak ürünlerimizin daha verimli ve sorunsuz çalışabilmesi için şartnamelerde olmayan fakat çok ihtiyaç duyulan bazı uygulamaları da girişimlerimiz ile hayata geçireceğiz. Örneğin geçmişte yaşadığımız, kurduğumuz sistemleri besleyen enerji ve iletişim hatlarında oluşan hataların operatörler tarafından sistemlerimizden kaynaklanan hata olarak görülmesini önüne geçecek sistemler tasarladık ve uyguluyoruz. Sahadaki bir AUS birimine erişilemiyorsa tüm iletişim altyapısını ve son noktadaki enerji verilerini kontrol edebilecek bir altyapı kurduk. Böylece sahadaki tüm sistemlerin izlenirliğini sağlamış olacağız.

PROJELERDE KARŞILAŞTIĞINIZ ZORLUKLAR NELERDİR?

Projelerde her firma gibi biz de birçok sorunla karşılaşıyoruz. Fakat önemli olan sorunları çözebilmek. İntetra olarak geliştirdiğimiz önemli bir çözümü örnek vermek isterim. Osmangazi Köprüsü’nde 2 adet DMİ (Değişken Mesaj İşareti), ve hemen arkasında DTİ’ler (Değişken Trafik İşareti) bulunuyor. Projede yer alan mühendis arkadaş bizi arayarak köprüde yer alacak DMİ ve DTİ’lerin montajı için tesis edilecek taşıyıcıların hiçbir şekilde köprüye dokunmaması gerektiğini belirtti. Köprünün DMİ ve DTİ koyulacak kısımları tamamen çelik olduğu için köprü yapan firma yolun üzerine herhangi bir kaynak yapılmasına izin vermedi. Bu durumda DMİ ve DTİ’lerin havada durması gerekiyor. Buna bir çözüm üretmemiz gerekti. Burada İntetra olarak uzun yıllardır sahalardan edindiğimiz tecrübemizle bir çözüm ürettik. Çözümü üretmek için öncelikle köprünün 3 boyutlu projesini inceledik. Sonrasında köprüyü ayakta tutan T ve V şeklinde olan ayaklardan T olanda yaklaşık 40cm genişliğinde beton bir bölüm bulduk. Yine V olan ayakta da yol yüzeyinden yaklaşık 10 metre altında beton bir bölüm vardı. Bu bölümlerin üzerine bir tasarım yaptık. Ortaya çıkan sonuç taşıyıcılarından birisi 18 metre yüksekliğinde, diğeri ise yaklaşık 36 metre genişliğinde normalin üzerinde taşıyıcılar oldu. Osmangazi Köprüsü’ndeki bu tasarım şu anda Türkiye’deki en ilginç taşıyıcı tasarımı olabilir. İntetra olarak çözüm üretmek bizim en önemli özelliklerimizden birisidir.

İNTETRA’NIN GELİŞTİRMİŞ OLDUĞU TRAFİK RÖMORKLARI HAKKINDA DETAYLI BİLGİ VERİR MİSİNİZ?

Trafik römorklarının üretimine 2017’de başladık. Bu dönemde Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından bir ihale açıldı. Bu ihaleyi biz kazandık. Yine sonrasında da römorkları geliştirmek için çalışmalara devam ettik. İlk gerçekleştirdiğimiz römork projesinde kullanıcıları ve müşterilerimizi dinleme fırsatı bulduk. Bu da sonrasında ürünün kullanımını geliştirmek için önemli bir tecrübe oldu. Bu kapsamda ürünle ilgili önemli çalışmalar yaptık. Örnek vermek gerekirse; güç konusunda tasarruf yapabilmek için çok renkli olan römork panelini tek renkli bir hale getirdik. Römorkun daha kolay taşınması, kullanılması ve uygun görünürlüğe yükseltilebilmesi için boyutunu küçülttük. Karayolları trafik personelinin rahat kullanabilmesi için basit bir kumanda geliştirdik. Tabi bu yenilikler maliyette de önemli avantajlar sundu. Trafik römorklarını her yıl bir yenilik katarak geliştirdik. Son olarak KGM 2019 ve 2020 yılındaki ihalelerini de İntetra olarak biz kazandık. 2019’daki ürünleri teslim ettik. 2020 için çalışmalarımız devam ediyor. Şu an trafik römorklarının 4. versiyonunu üretiyoruz. Römork üretimimiz toplamda 100’ü geçti. Halihazırda 34 adet römorkun da üretimi devam ediyor.

Trafik römorkları karayollarında güvenlik ve yönlendirme haricinde mobil bir terminal olarak da kullanılabiliyor. Örneğin bu römorkların üstüne kamera, trafik veya meteoroloji sensörü ve radarlar yerleştirilebiliyor. Böylece bir mobil istasyon oluyor. Römorkların terminal olarak kullanıldığı sistemi Erzincan’da yer alan Anagold Madenciliğe ait maden ocaklarında uyguladık. Maden ocağının yetkilileri maden yolundaki araçların hızını ölçmek istediğini belirtti. Biz de römorkların üzerine yerleştirdiğimiz radarlar ile bir taraftan sürücülere gerekli uyarıların gösterilmesini sağlarken diğer taraftan araçların hızlarının ölçülmesini sağladık.

TÜRKİYE’NİN AKILLI ULAŞIM YATIRIMLARINI NASIL GÖRÜYORSUNUZ?

Bugünlerde olaya sadece ‘akıllı ulaşım’ olarak bakmıyoruz. Aslında ‘akıllı her şey’ olarak bakmak daha doğru. Akıllı her şeyin içinde akıllı ulaşım, akıllı ev, akıllı ofis, akıllı fabrikalar dahil her şey bulunuyor. İntetra olarak çalışmalarımızın önemli bir kısmını bu bağlamda gerçekleştiriyoruz. Yurtdışında yapmış olduğumuz yatırımları da yine bu kapsamda yaptık. Türkiye’de akıllı ulaşım sistemlerinin gelişmesi iyi gidiyor. Daha da iyi olması ise kullanımın ve talebin artması ile olacaktır. Akıllı ulaşım sistemlerine talep arttıkça gelişme hazırlanacaktır. Türkiye’deki akıllı ulaşım sistemlerinin gelişmesinde bir diğer etken ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve KGM’ dir. KGM, akıllı ulaşım sistemlerine çok önem veriyor ve destekliyor. Aynı şekilde Ulaştırma Bakanlığı da destek veriyor. Bu desteklerin akıllı ulaşımın geleceği için oldukça önemli olduğunu düşünüyoruz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top