DÜNYANIN HER YERİNDEKİ PROJELERDE TÜNEL AÇMAYA İHTİYAÇ DUYULURKEN, DÜNYA NÜFUSUNUN YARISINDAN FAZLASINDA ŞEHİRLERDE YAŞAYANLAR, YER ALTINDA MEYDANA GELENLERDEN HABERSİZ
2050 itibariyle, on kişiden yedisinin dünyadaki büyük şehirlerde yaşaması bekleniyor. Halihazırda yerleşik metropollerde sınırlı alan olması nedeniyle, altyapının yeraltında kurulması esas. Şüphesiz bir şehrin yeraltı haritasını değiştirecek bir proje Grand Paris Express. Dört yeni, tamamen otomatik metro hattı, 68 istasyon ve yedi teknik merkezde yaklaşık 200 kilometrelik pist ile Paris projesi şu anda Avrupa’nın en büyük altyapı projelerinden biri. Günde yaklaşık 2 milyon yolcunun dört yeni hattın yanı sıra 14 numaralı hattın uzantısını kullanması bekleniyor. Proje sahibi Société du Grand Paris, 12 milyon nüfusuyla bölgedeki ekonomik gücün ve yaşam kalitesinin gelişmesi için teşvik görüyor.
Herrenknecht, projeye 19 TBM (tünel açma makinesi), 16 EPB Kalkanı ve üç adet çok modlu değişken yoğunluklu TBM tedarik edecek. TBM’lerin proje için özel olarak tasarlanmış 7.7m ile 9.8m arasında değişen çapları var. Yaklaşık 72 kilometrelik tünelin sıkılaştırılması ve beton bölümlerle sıralanması planlanıyor. Yoğun nüfuslu bölgelerde çalışma temasına bağlı olarak, Liebherr, dünyanın Bauma Münih’teki ilk pil destekli sondaj kulesini açıkladı. LB16’nın prize takılı olmadığı bilinen, derin temel makinesinin çevre dostu, verimli ve sıfır yerel emisyonlu yeni uygulama alanlarına girecek şekilde yapıldığı söyleniyor.
Liebherr’in 55 tonluk dizel modeli maksimum 1.500 mm’lik sondaj çapına ve 34.5m’ye kadar olan sondaj derinliğine ulaşabiliyor. Liebherr, geleneksel dizel versiyonlara kıyasla makinenin performansında veya uygulamasında herhangi bir kısıtlama olmadığını söylüyor. Makine 265kW performans gücüne sahip elektrikli bir motora sahip. Pilin kendisi tam bir çalışma gününü şarj başına yaklaşık on saatlik bir ömre dayanabilecek şekilde tasarlandı. 32 A veya 63 A’da geleneksel şantiye güç kaynakları kullanılarak şarj edilebiliyor. Bir 125 A kaynağı mevcutsa, pil daha hızlı yedi saat hızında şarj edilebilir. Yeni sürücünün yanı sıra, güvenlik de yeni donanımın geliştirilmesinde kilit bir faktör. Tünel açmada, zemin taşıma kapasitesi ve zemin yükleme basıncının izlenmesi önemli. Liebherr, zemin basıncı görselleştirmesini sağlayacak bir yardım sistemi ekledi. Prizden çıkarılmış LB 16, makinenin mevcut zemin basıncını gerçek zamanlı olarak hesaplar ve ilgili pozisyonun belirtilen güvenlik limitleriyle karşılaştırılıyor. Operatör, zemin basıncı kabinde gösterilirken makinenin kritik bir alana yerleştirilip yerleştirilmediğini veya yaklaşmakta olup olmadığını sürekli olarak bilir. Ürünün 2019 yılında Avrupa’da piyasaya sürülmesi bekleniyor.
ÇEVRE SORUNLARI
Makinelerinde daha çevre dostu olmak isteyen bir diğer firma ise Alman merkezli Mühlhäuser. Geçen yılın sonlarında, ilk tamamen elektrikli Mühlhäuser Servis Araçları (MSV’ler), Hollanda’daki en yeni altyapı projesi olan Rotterdamsebaan karayolu projesi olan Victory Boogie Woogie Tüneli’nde bir işi başarıyla tamamladı. The Haugue artan trafik sorunuyla başa çıkmak ve şehri hem sakinler hem de turistler için kolayca erişilebilir kılmak amacıyla inşa ediliyor. Amaç, kentin elektrik makinalarını tercih edilen bir seçenek haline getirerek mümkün olduğunca çevre dostu inşa edilmesi. Bu proje için inşa edilen iki elektrikli MSV, geri doldurma için TBM, harç ve segman halkaları sağlamak için kullanıldı. İzin verilen toplam ağırlığı 180 ton olan araçlar, 25km / s hıza kadar ulaşabiliyor. Herhangi bir karbon emisyonu olmadan 68 dB ses çıkarabiliyor. Tüm sürüş kontrolü ve entegre direksiyon bileşenleriyle düz bir tasarım kullanarak, tüm araç uzunluğu yükleme alanı olarak kullanılabiliyor. Buna, tünelin içinde ve dışında her yolculukta maksimum verimlilik sağlanmasına yardımcı olduğu ve çalışma hızlarının arttığı söyleniyor. Bu bölümde ödül kazanan, Mart ayında Dubai’de düzenlenen Uluslararası Powered Access Federation (IPAF) Zirvesi ve Uluslararası Powered Ödülleri’nde IAPA Ödülleri’nde yılın ürünü olan Norveç merkezli Hybeko’nun Tünel 3390 Lift’i.
Hava iş platformu, tünel açma ve benzeri inşaat uygulamaları için özel olarak tasarlandı. Genie GS-3390 RT makaslı platforma dayanan Hybeko Tunnel Lift, minimum egzoz emisyonuna sahip dizel motorlu bir ürün. Tasarım ekibi, pilleri şarj etmek için dizel kullanmayı seçtiklerini ve şu anda yavaş bir işlem olduğunu ve tünellerde şarj işlemlerinin Norveç’teki mevcut mevzuat uyarınca yetkili olmadığını söyledi. Hybeko CEO’su Espen Johannessen, “Bu gerçekten beklenmedik bir durumdu ve bu son derece değerli ürün ödülünü aldığımız için mutluyuz ve onur duyuyoruz. Tünel oluşturma ve inşaat, Norveç’teki kilit faaliyet alanlarıdır ve hedefimiz, her iki uygulama alanının da özel gereksinimlerine uyarlanmış güvenli, hızlı, düşük emisyonlu operasyon sağlayabilen yüksek kaliteli bir makine geliştirmekti ” dedi. Bu modeldeki özellikler arasında, minimum egzoz emisyonları ve 813 veya 11,94 metre maksimum çalışma yükseklikleri var. Makineyi tünel uygulamalarına adapte etmek için, stant üzerindeki bir kablo makarası, çekme desteği ve platform hortumuna hava / su seçeneği, geniş bir yelpazedeki diğer seçenekler ve aksesuarlar arasında yer alıyor.
SU TÜNELLERİ
ABD merkezli TBM üreticisi Robbins kısa süre önce Türkiye’nin en uzun su tüneli üzerindeki çalışmalarını tamamladı. Tünelin kazısı Aralık 2018’de sona erdi, ancak tamamlanma yolculuğunun sayısız zorluk içerdiği söylendi. Projenin Türkiye’de bir TBM tarafından şimdiye kadar gerçekleştirilen en zorlu projelerden biri olarak kabul edildiğinden, Kolin ve Limak arasındaki ortak bir girişim olan ana yüklenici tarafından projeye 5.5m çaplı bir Robbins Crossover XRE TBM getirildi. Sonunda proje durma noktasına geldi ve Robbins XRE TBM, tüneli tamamlamak için getirildi. Başka bir üreticiden üç Double Shield TBM’si, çamur ve su birikintileri de dahil olmak üzere inanılmaz derecede zor bir jeoloji ile karşılaştı.
Tünelde çalışan ekip, toplam 48 ana fay zonu ve 26 bara kadar su basıncı birikintilerinin üstesinden gelmek zorunda kaldı. 31.6km uzunluğundaki Gerede Su İletim Tüneli, Türkiye’nin başkenti Ankara’da ciddi ve kronik kuraklıklar yaşandığından acilen ihtiyaç duyulan bir gelişme oldu. 9km’lik bir bölümün son ayağı sırasında, takım kumtaşı aglomera, kireçtaşı ve tüf de dahil olmak üzere son derece zor bir yere rastladı. İstanbul Teknik Üniversitesi’nde maden ve tünel mekanizasyonu profesörü ve Türkiye Tünel Derneği Başkanı Dr. Nuh Bilgin, “1980’lerden bu yana Türkiye’deki mekanize tünel projelerinin çoğunu inceleme ve ziyaret etme şansım oldu. Gerede projesi, aralarındaki en zor projelerden biri” dedi.
Robbins TBM ile ilgili olarak, Kolin / Limak Proje Yöneticisi Barış Duman, “TBM, artan itme, iki ileri vites kutusu ve modüler vidalı konveyör gibi özelliklerle donatıldı. Hedefimize ulaşmada en önemli varlığımız olan farklı jeolojilerde gerekli cevapları verebildi” dedi. Zorlu araziyle başa çıkmak için, özel makine, standart Double Shield TBM’lerin hiçbirinin donatılmadığı bir başarısızlık olan 20 bar’a kadar su basıncını statik olarak tutmak üzere tasarlandı.
Sert kaya ve Dünya Basınç Dengesi (EPB) modları arasında dönüşüm kolaylığı sağlamak için ve disk kesiciler veya tungsten karbür takımları ile takılabilen kesici gövdeleriyle tasarlanmış bir dönüştürülebilir kesici kafa sağlandı. Zorlu zeminle başa çıkmak için Gerede makinesinde, makinenin bir EPB veya sert kaya TBM’si olarak işlev görmesine izin veren çok hızlı dişli kutusu olan bir tork-kaydırma sistemi bulunuyordu. Robbins şirketi ayrıca ABD Ohio eyaletinde zorlu bir proje üzerinde çalıştı. Akron Ohio Canal Interceptor tüneli de özel bir TBM oluşturulmasını gerektirdi. TBM, projeden topraktan kısmi yüz şeylinden tam yüz şeyl kayasına geçiş yapan jeoloji için tasarlandı. Crossover XRE, hem sert hem de yumuşak zemin koşulları için yapılandırılabilecek çok yönlü bir kesici kafalı EPB ve Sert Kaya Tekli Kalkan TBM tiplerinin özelliklerini içeriyordu. Makine 9.26m çapındaydı ve II. Dünya Savaşı sırasında fabrikalarda ve tersanelerde çalışan Amerikalı kadınları temsil eden, simge olan Rosie the Riveter onuruna “Rosie” adını taktı.
NÜKLÜEER SEÇENEKLER
İngiltere’deki Hinkley Point C nükleer santral geliştirmesinde, Herrenknecht’ten üç büyük TBM ve operasyona girecek daha küçük bir tünel seti olacak. En büyük üç makine, saniyede 120.000 litre su sağlayacak iki giriş tüneli ve santralin soğutma suyu sistemi için bir deşarj tüneli oluşturacak. Diğer küçük kit, balık geri dönüş sistemini oluşturmak için bir tüneli kazmak için kullanılacak. Toplamda üç tünelin duvarlarını oluşturacak olan 6.000 adet beton segman olacak. Bunlar, güçlendirilmiş segmentlerle oluşturulacak ve yerine oturtulması için enjekte edilmeli. Segmentler Avonmouth’daki Bristol Port Dock’taki en son teknolojiye sahip bir tesiste inşa ediliyor ve tesisin haftada 70 ila 100 halka oluşturması bekleniyor. Her tüneli inşa etmek 12 ay sürüyor ve toplamda 1,2 milyon ton toprak kazılması gerekecek. İngiltere’den, dünyanın diğer tarafına Sidney’de, Avustralya’da, WestConnex olarak bilinen ağırlıklı olarak 33km’lik bir otoyol şeması halen yapım aşamasında. Gelişiminin yarısında, WestConnex tünelleri eski Sidney tünellerinden daha uzun, daha geniş ve daha dik olacak ve bu da sürücüler için daha yumuşak bir sürüş sağlayacak. Tünellerde ayrıca sıkı hava kalitesi standartlarını karşılayan daha verimli ve modern havalandırma sistemleri olacak. Aralık ayında M5 yolu üzerindeki tünelin tamamlandığını açıkladı. 2020’nin başlarında trafiğe açık olması beklenen 4,3 milyar AU (3,07 milyar ABD Doları) yeni 9km M5, Kingsgrove ile St Peters arasında kesintisiz bir yeraltı yolculuğu sağlayacak olan 38km M5 Doğu’ya paralel olarak çalışacak. Yeni M5’te tünel açma çalışmaları neredeyse iki yıl sürdü ve günün her saati 21 yol yapım makinesi çalışıyordu.