Temelleri 18 Mart 2017 tarihinde atılan 1915Çanakkale Köprüsü, planlanan proje bitirilme tarihinden 18 ay önce tamamlanarak, 18 Mart 2022 tarihinde hizmete açıldı. Çanakkale ilinin Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasında yer alan 1915Çanakkale Köprüsü ve bağlantılı otoyol projeleri, Avrupa ve Asya kıtalarını deniz üstünden dördüncü kez birleştirerek; Pekin’den Londra’ya kesintisiz bir karayolu ticaret yoluyla lojistik ve taşımacılık alanında önemli katkılar sağlayacak.
‘Küresel lojistik üs’ olma hedefi kapsamında Ulaşım ve Lojistik Master Planı çerçevesinde hayata geçirilen ulaştırma ve altyapı yatırımları ile Türkiye’nin 2053 vizyonunun gerekli altyapısını hazırlanmaya devam ediyor. Bu doğrultuda Türkiye’nin mega projeleri arasında yer alan 1915Çanakkale Köprüsü, 2.023 metre orta açıklık uzunluğu ile dünyanın en uzun asma köprüsü olarak hizmete açıldı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) idaresinde Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle DL E&C, Limak, SK Ecoplant ve Yapı Merkezi ortaklığı tarafından üstlenilen 1915Çanakkale Köprüsü, 334 metre tepe noktasıyla “Dünyanın en yüksek kuleli asma köprüsü” olma unvanına da sahip oldu. Yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 iş makinesinin çalıştığı proje, Asya ve Avrupa kıtaları arasındaki geçiş süresini 6 dakikaya indiriyor. 1915Çanakkale Köprüsü, planlanan diğer otoyollar ile Batı Anadolu ile Avrupa ülkeleri arasında doğrudan bağlantı sağlayacak.
1915Çanakkale Köprüsü özellikleri
Çanakkale ilinin Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasında yer alan 1915Çanakkale Köprüsü; 2.023 metre orta açıklık, 770’er metre yan açıklıklar, 365 metre ve 680 metre yaklaşım viyadükleri ile toplam 4.608 metre uzunluğunda ve her iki yönde 3 trafik şeridi bulunuyor. Köprü tabliyesi 45,06 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte tasarlandı. Tabliyenin her iki tarafında, bakım onarım amaçlı yürüme yolları bakım şeridi 3 metrede yer alıyor. Her iki kule temeli deniz tabanında yaklaşık 40 metre derinlikte konumlandırıldı. Çelik kule yüksekliği 318 metre kule en üst tepe noktası ise 333 metre olacak şekilde tasarlandı.
1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi kapsamında;
1915Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi: 88 km otoyol ve 13 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 km uzunluğunda olan mega proje; 1 adet asma köprü, 2 adet yaklaşım viyadüğü, 4 adet betonarme viyadük, 10 adet altgeçit köprüsü, 33 adet üstgeçit köprüsü, 6 adet köprü, 43 adet altgeçit, 115 adet çeşitli ebatlarda menfez, 12 adet kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi, 6 adet ücret toplama istasyonu inşa edildi. Projeye entegre olan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu 324 km olurken Malkara-Çanakkale arasındaki otoyol toplam uzunluğu 83.4 km olarak belirlendi.
Proje, Avrupa’yı ve Asya birbirine bağlıyor
1915Çanakkale Köprüsü ve bağlantılı otoyollar ile eski güzergaha göre mesafe 40 kilometre kısaldı. Mega proje ile Avrupa ve Asya deniz üstünden dördüncü, toplamda ise yedinci kez birleştirilmiş oldu. Feribotla yaklaşık 30 dakikada geçilen Çanakkale Boğazı’nda, bekleme süreleri ile yaklaşık 1 saat süren seyahat süresi, 1915Çanakkale Köprüsü’yle 6 dakikaya indi. Bu proje sayesinde, Marmara ve Ege bölgelerindeki limanların, tüm ulaşım sistemleriyle entegrasyonu sağlanmış oldu. Projeye bağlantılı otoyolların ve köprünün hizmete girmesiyle, Trakya ile birlikte Batı Anadolu ve Ege’nin hatta Batı Akdeniz Bölgesi’nin ulaşım, üretim, sanayi, ticaret, turizm ve hizmet sektörlerinin hareketleneceği ön görülüyor. 1915Çanakkale Köprüsü ve bağlantılı otoyol projeleri Pekin’den Londra’ya kadar kesintisiz bir karayolu ticaret yoluyla lojistik ve taşımacılık alanında önemli katkılar sağlayacak.