MAKYOL İNŞAAT, DÜNYANIN İLGİ İLE TAKİP ETTİĞİ F1 İSTANBUL GRAND PRİX’İN PİST YAPIMINI ÜSTLENDİ. UZUNLUĞU 5358 METRE OLAN VE YAKLAŞIK 1100 METRE PİTSTOP VE YANYOL YAPILAN PROJEDE ESSA GRUP’A AİT 3 ADET ROADTEC SHUTTLE BUGGY KULLANILDI. SHUTTLE BUGGY’LERİN PROJEYE ÖNEMLİ AVANTAJLAR SUNDUĞU İFADE EDEN MAKYOL İNŞAAT ŞANTİYELERİ GENEL ÜSTYAPI SORUMLUSU İBİŞ SÖNMEZAY, PİSTİN EN ÖNEMLİ KISMI OLAN VİRAJ YAPIMLARINDA SHUTTLE BUGGY’LERİN İŞLERİNİ OLDUKÇA KOLAYLAŞTIRDIĞINI BELİRTTİ
13-15 Kasım’da İntercity İstanbul Park’ta düzenlenen Formula 1 İstanbul Grand Prix’i Mercedes pilotu Lewis Hamilton’ın zaferiyle tamamlandı. Büyük bir heyecana sahne olan yarışın öncesinde pistin yarışa hazır hale getirilmesi için hummalı bir çalışma yapıldı. Formula 1 İstanbul Grand Prixi’nin yapılacağı Intercity İstanbul Park pisti, Makyol İnşaat tarafından yenilendi. Pistin asfaltlanması hakkında bilgi veren Makyol İnşaat Şantiyeleri Genel Üstyapı Sorumlu İbiş Sönmezay, 5358 metre pist ile birlikte yaklaşık 1100 metre de pitstop ve yanyol yapıldığını ifade etti. Projede 3 adet Roadtec Shuttle Buggy kullandıklarını belirten Sönmezatay, makinelerin özellikle pistin en önemli kısmı olan ve yarışın kaderini belirleyen viraj yapımları sırasında finişerleri düzgün besleyerek projeye önemli bir kolaylık sağladığının altını çizdi.
PROJENİN TEKNİK DETAYLARI
Çalışmaya eski asfaltın aşınma tabakasını trimerler ile kazıma yaparak başladıklarını belirten İbiş Sönmezatay, “Pistin temizliğini yaptıktan sonra yapıştırıcı olarak emisyon uyguladık. Akabinde 4,5 cm stone mastik asfalt yapıldı. Bu uygulama esnasında 5 adet finişer,5 adet besleyici 8 adet silindir kullanıldı. Pistin uzunluğu 5358 metre olup yaklaşık 1100 metre de pitstop ve yanyol yapıldı. Pistin genişlikleri 14 ile 27 metre arasında değişkenlik gösteriyor” dedi. Pist yapımında karşılaştıkları zorluklara da değinen Sönmezatay, “En büyük zorluk asfaltın hızlı soğumasına neden olan hava koşullarıydı. Ayrıca değişkenlik gösteren genişliklerde pist yapımında bizi zorladı” şeklinde ifade etti.
MAKİNE TERCİHİ YAPARKEN DİKKAT EDİLEN NOKTALAR
Türkiye’de bir çok önemli projeyi gerçekleştiren Makyol İnşaat, makine alımı yaparken tabiri caizse ince eleyip sık dokuyor. Makyol İnşaat’ın makine alımındaki en önemli öncelikleri hakkında bilgi veren İbiş Sönmezatay, “ Önceliğimiz makinenin servis hizmetleri, çalışma esnasındaki verimliliği ve en uygun materyaller ile üretilmiş mekanik ve elektronik olarak dünya piyasasında önde gelen markalar ile çalışmaya özen gösteriyoruz” şeklinde belirtti.
PROJEYE SHUTTLE BUGGY KATKISI
Makyol inşaat, pist yapımında Essa Grup’a ait 3 adet Roadtec Shuttle Buggy kullandı. Shuttle Buggy’lerin projeye önemli katkı sağladıklarının altını çizen Sönmezatay, “Besleme kapasitesi ve sıcaklık açısından homojen bir asfalt karışımı serilmesinde önemli bir rol oynadı. Ek olarak pistin ne önemli kısmı ve yarışçılar için hayati öneme sahip olan viraj kısımlarında finişerleri düzgün beslenmesinde kolaylık sağladı” dedi. Essa Grup’un satış sonrası hizmetlerinden memnun kaldıkları ifade eden Sönmezatay, “Serim sırasında piste gönderilen Supervisor’ın bize verdiği teknik bilgiler ve fiziki desteklerden dolayı verimli bir çalışma oldu” şeklinde belirtti. İbiş Sönmezatay, Bundan sonraki projelerde de ihtayaç duyulması halinde Essa Grup ile çalışmaya devam edeceklerini vurgulayarak sözlerini sonlandırdı.
SHUTTLE BUGGY’NİN ÖNEMİ
Bitümlü sıcak karışım yol yapım projelerinde Shuttle Buggy Asfalt plenti ve serim ekipmanının önemli bir parçası olarak ortaya çıkıyor. Özellikle yapım maliyeti yüksek olan bu imalatların, bakım ve onarım maliyetleri de oldukça maliyetli uygulamalar olmasında kaynaklı olarak bu risklere neden olan, hem üretim, hem ürünün nakledilmesi, hem de uygulama esnasında yaşanan bazı sorunlardan dolayı asfalt karışımları tamamen soğumasa da ısının düşmeye başlaması karışımlarında bozulmaların da başlamasına sebep oluyor. Aynı şekilde üretim ve taşımadan kaynaklanan ince ve iri tanelerin harmanlanmış olarak bir arada olması gerekirken ince tanelerin ve iri tanelerin toplanması suretiyle karışımın ayrışması nedeniyle ciddi bozulmalar yaşanıyor. Bu risklerin serim yapılmadan önce giderilmesi önemli bir konu olarak ön plana çıkıyor. Roadtec Shuttle Buggy yukarda bahsetmiş olduğumuz sorunların giderilmesi için geliştirilmiş bir teknoloji. Makina, üç açılı burgu helozon teknolojisine sahip 25 tonluk mobil silosu sayesinde ısı kaybetmiş ve ayrışmaya uğramış sıcak asfalt karışımını damperli kamyondan alarak 25 tonluk mobil silosunda yeniden finişere aktarılmadan önce harmanlayarak sıcak asfalt malzemesinin ısısal farklılığını giderirken gradasyonuda homojen hale getirerek finişerlere temassız olarak aktarıyor. Homojen hale gelen sıcak karışım asfalt malzemesinin finişerlere temassız aktarılması ve sürekli malzeme aktarımı sayesinde finişerler sabit hızda dur kalk yapmadan sürekli serim yapmasını sağlıyor. Böylece finişer ve silindirajın performansını %50 artmasını sağlarken enine ve boyuna soğuk derz oluşumunu da engelliyor. Bu sebeplerden dolayı Shuttle Buggy dünyada ve ülkemizde birçok otoyol ve devlet yolu projelerinde sıklıkla tercih ediliyor. Bu teknolojiyle oluşturulan asfalt kaplamaların kalitesi artarken ekonomik ömrünün optimum seviyelere ulaşması sağlanan bakım onarım maliyetleri minimalize edilmiş oluyor.