OKUR MAKİNA POLİMER MODİFİYE BİTÜM EMÜLSİYON UYGULAMALARI İLE UZUN VADEDE MEVCUT YOLU KORUYARAK, YOLUN KULLANIM ÖMRÜNÜ VE EMNİYETLİ SÜRÜŞ KALİTESİNİ ARTTIRAN ÇÖZÜMLERE DE İMZA ATIYOR. KGM 4.BÖLGE SORUMLULUĞUNDAKİ YENİKENT – AYAŞ İSTİKAMETİ (140-05-22) ÜZERİNDE UYGULAMA YAPAN FİRMA, ASFALT YOLDA GÜÇLÜ VE KORUYUCU BİR DOKU OLUŞTURARAK, KONFORLU VE GÜVENLİ BİR SÜRÜŞE OLANAK SAĞLADI.
Okur Makina, geliştirdiği yüksek teknolojili asfalt çözümleriyle uzun vadede mevcut yolu koruyarak çevreye olan zararın ve maddi kaybın azaltılması noktasında sektöre önemli çözümler sunuyor. Firma, son olarak KGM 4. Bölge sorumluluğundaki Yenikent-Ayaş istikametinde yaptığı Polimer Modifiye(SBR Latex) Katkılı Bitüm Emülsiyon uygulamasıyla asfalt yol üzerinde güçlü ve koruyucu bir doku oluşturarak, konforlu ve güvenli sürüşe olanak sağladı. Makina Market olarak Okur Makina Satış ve Pazarlama Sorumlusu Hidayet Ender Köksal ile görüşerek, Polimer Modifiyeli Bitüm Emülsiyon Uygulaması hakkında önemli bir röportaj gerçekleştirdik.
POLİMER MODİFİYELİ BİTÜM EMÜLSİYON UYGULAMASI HAKKINDA BİLGİ ALABİLİR MİYİZ?
Bitüm mevcut haliyle hem pahalı hem de çevreye, işçi sağlığa ciddi zararları olan bir malzemedir. Özellikle son yıllarda gelişmişlik düzeyi yüksek olan ülkelerde bitümün farklı formasyonlara getirilerek kullanımı artmaktadır. Bu uygulama da üretilen emülsiyon polimer ile modifiye edilerek bağlayıcılığı ve aşırı sıcak/ soğuk bölgelerde kullanım ömrü uzatılmaktadır.
BU UYGULAMANIN KULLANIM AMAÇLARI NELERDİR?
Yoğun trafik altında deforme olarak yüzey pürüzlülüğü azalan, özellikle yağışlı ve buzlanma olan havalarda araçların yola tutunmasının azaldığı güzergahlarda yüzey kaplama uygulamasıdır. Ayrıca mevcut yolun üzerinde oluşan/oluşmaya başlayan mikro çatlakları, gözenekleri de kapatarak alt temeli için yalıtım görevi de görmektedir. Yüzey kaplaması yapılan yolun ömrünü, doğru uygulama ile ciddi oranda uzatmaktadır. Ek olarak modifiye edilen emülsiyon ile kullanılan ince agreganın mevcut yola tutunması normalden çok daha yüksektir.
POLİMER BİTÜM EMÜLSİYON TEKNOLOJİSİNDE KULLANILAN PLENT, POLİMER VE ÜRETİM SÜRECİNDEN BAHSEDER MİSİNİZ?
Bilindiği gibi polimer granül, toz ve sıvı olarak farklı şekillerde proje gereksinimleri çerçevesinde kullanılmaktadır. Polimer, özellikle çok yüksek ve çok düşük sıcaklıklara maruz kalan asfallattaki kaba/ince agreganın ayrılmasına engel olmaktadır. Yapılan uygulama da sıvı (Latex) haldeki polimer kullanılmıştır. Bu uygulama prosesi; HCI, emülgatör, su vs ile oluşan çözelti, bitüm ile birlikte değirmende fiziksel bir karşıma tabi olarak bitüm emülsiyonu oluşmaktadır. Emülsiyon parçacık çapı ne kadar küçük olursa kalitesi o kadar artmış oluyor. Plentimizde emülsiyon parçacık çapı 2-5 mikron olarak üretim yapma kabiliyetine sahiptir. Üretimi yapılmış emülsiyon değirmen sonrasında tesis edilen statik miksere latex ile birlikte girerek emülsiyon modifiye edilmiş oluyor. Modifiye edilmiş emülsiyon depolama tanklarına ve/veya distribütörlere alınarak üretim süreci tamamlanıyor.
ASFALT YOLLARDA MEYDANA GELEN YOL CİLALANMASINA KARŞI POLİMER MODİFİYELİ BİTÜM EMÜLSİYON UYGULAMASININ NASIL YAPILDIĞINI DETAYLICA ÖĞRENEBİLİR MİYİZ?
Öncelikle uygulama yapılacak olan yol iş güvenliği mevzuatı çerçevesinde trafiğe kapatılarak vakumlu süpürge ile temizlenir. Daha sonra asfalt distribütörü ile uygulama sıcaklığında polimer modifiyeli bitüm emülsiyonun reçete de belirtilen oranda uygulama yüzeyine püskürtülür, hemen arkasında ise mıcır serici ile yine reçete de belirtilen miktarda serimi yapılır. Mıcır sericinin arkasından ise lastik tekerlekli silindir ile sıkıştırılması yapılır. 6-8 saat sonra ise yol tekrar gerekli tedbirler çerçevesinde trafiğe açılır. Birkaç gün sonra ise yol süpürgesi ile süpürülerek kontrol edilir.
POLİMER BİTÜM EMÜLSİYON UYGULAMASININ AVANTAJLARI VEYA DEZAVANTAJLARI VAR MIDIR? VARSA NELERDİR?
Özellikle virajlarda, dik ramplarda önlem olarak mevcut yol trimlenerek önlem alınmaktadır. Ancak bu önlem kısa vade çözüm gibi görünmekle beraber aslında yolun alt temeli dahil bütün mevcut imalatların ömrünü kısaltmaktadır. Trimlenen yolda mikro çatlaklar oluşması ile alt temelin bozulmasına, mevcut yolda oturmalara, çatlaklara sebep olur. Bu uygulama ile; Mevcut yolun sürtünme katsayısı artmakta, Kaza oranlarında ciddi azalmalar ile, can ve mal kayıplarının önüne geçilmekte Mikro çatlaklar büyümeden önlem alınmış olmakta, Kapatılan mikro çatlaklar ile alt temel dahil yolun ömrü uzatılmakta, Bakım maliyetleri uzan vade de ciddi oranda azalmakta, Kamu kaynaklarından minumum düzeyde azami fayda sağlamaktadır. İlk yatırım maliyeti yüksek olmasına rağmen uzun vadede ciddi maddi kazanımlar sağlamaktadır.
POLİMER BİTÜM EMÜLSİYON UYGULAMASI YOL SEKTÖRÜNE NASIL BİR YENİLİK GETİRECEK?
Aslında En önemli yenilik aslında bu sektöre ömür vermiş olan yetkililerin, teknik personelin ve çalışanların zihinlerinde olacak. Basit bir uygulama ile ciddi maddi kayıpların ve emeklerin önüne geçilmiş olacak.
POLİMER BİTÜM EMÜLSİYON UYGULAMASI, ASFALT KALİTESİNİ VE KULLANIM ÖMRÜNÜ NE KADAR ARTTIRIYOR?
Bu uygulama, yüzey kaplama uygulaması olmakla beraber mevcut asfaltın kalitesinden ziyade kullanım ömrüne ve sürüş emniyetine direk etkisi vardır. Eğer mevcut asfalt yüksek kalite de yapılmış ise kaplama ile ömrü çok daha uzun olacaktır. Yurtdışında buna benzer uygulamalar yapılsa da maalesef ülkemizde, bu tarz uygulamalar yaygınlık kazanamadı. Yabancı çözüm ortaklarımız ile yaptığımız yurtdışındaki benzer uygulamalardan edindiğimiz tecrübe ile minumum 5 sene yolun ömrüne direk etkisi öngörülmektedir.
UYGULAMA ŞU AN HANGİ BÖLGEDE YAPILDI VE SONUÇLARINI BİZİMLE PAYLAŞABİLİR MİSİNİZ?
Uygulama KGM 4. Bölge Sorumluluğundaki Yenikent- Ayaş istikameti (140-0522) üzerinde yapıldı. 4 ay sonucunda güçlü ve koruyucubir doku oluşmakla beraber kayma direnci istenilen seviyenin üzerindedir. Ayrıca yol konforu ve gürültü değerleri çok iyi sonuçlar ile desteklenmektedir.
SON OLARAK EKLEMEK İSTEDİKLERİNİZ?
Bu yapılan uygulamada kullanılan polimer (SBR latex) katkılı emülsiyonunun performansını diğer polimer modifiyeli bitüm (SBS) emülsiyon ile karıştırılmamalıdır. Daha fazla bilgi edinmek isteyenler info@okurmakina.com.tr yardım alabilirler.