NİĞDE-ANKARA OTOYOLU İNTETRA İLE ‘AKILLANDI’

İNTETRA, NİĞDE-ANKARA OTOYOLU’NUN FİBER İLETİŞİM AĞI, ÜCRET TOPLAMA VE AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNİN TAMAMINI ÜSTLENDİ. YERLİ YAPAY ZEKA VE MAKİNE ÖĞRENİMİ KAPSAMINDA TASARLANAN “OLAY ALGILAMA” SİSTEMİ İLE FİBER OPTİK MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ ALTYAPISINI PROJEDE İLK KEZ KULLANAN FİRMA, ALTYAPI ÇALIŞMALARINDAN ÜSTYAPI DONATILARINA KADAR PROJENİN TAMAMINDA YER ALDI. YOL TEKNOLOJİLERİ OLARAK İNTETRA’NIN PROJEDE GERÇEKLEŞTİRDİĞİ ÇALIŞMALARI İNTETRA EKİBİ İLE KONUŞTUK

NİĞDE-ANKARA OTOYOL PROJESİ TÜRKİYE’NİN AKILLI YOLU OLARAK ÖN PLANA ÇIKIYOR. İNTETRA OLARAK PROJEYE NASIL KATKI SUNDUNUZ? HANGİ ÜRÜNLERİNİZ KULLANILDI? PROJEDE İNTETRA’NIN ROLÜ NE OLDU? DETAYLI OLARAK BİLGİ VERİR MİSİNİZ?

Öncelikle bize bu fırsatı verdiğiniz için teşekkür ederiz. Toplam 330 km olan bahse konu otoyol, Ankara’dan Nevşehir-Kırşehir-Aksaray ve Şanlıurfa’ya kadar uzanan aksta önemli bir görev üstlenecektir. Ülkemiz ve milletimiz için hayırlı uğurlu olsun. İNTETRA olarak projede, ERG İnşaat Ticaret ve Sanayi Anonim Şirketi’ nin alt yüklenicisi olarak yer aldık. Fiber iletişim altyapısı dahil olmak üzere Ücret Toplama Sistemi ve Akıllı Ulaşım Sistemlerine (AUS) ilişkin projelendirmeden altyapı çalışmalarına ve üstyapı donatılarına kadar uçtan uca anahtar teslimi çözüm sağlama sorumluluğunu üstlendik.

Haklısınız, Niğde-Ankara Otoyol Projesi yeni teknolojilerin kullanıldığı bir proje olarak ön plana çıkıyor. Diğer projelerimizde kullandığımız ürünlerin yanı sıra otoyol boyunca teşkil ettiğimiz kameraların işlevlerini artırmak üzere çalışmalarımız oldu. Benzer şekilde altyapı ve networkleri bir üst seviye teknolojiyle gerçekleştirdik. Sahadaki her bir sistem merkeze bağlı olmakla birlikte üzerindeki yedekli ağlar üzerinden de merkeze bağlıdır. Yani, fiber altyapısında oluşabilecek bir arıza durumunda da farklı ağlar üzerinden merkeze bağlanabilecek durumdadır. Projede çift fiber hat ve çift kontrol merkezi planlanmıştır. Böylece bir kontrol merkezi devre dışında kalsa bile diğer kontrol merkezi üzerinden sistem çalışmaya devam edebilmektedir. Bu altyapılar genelde ücret toplama sistemlerinde kullanılıyor fakat Niğde-Ankara Projesinde tüm AUS için kullanılmıştır. Bu da projeyi özel kılmaktadır. Yine bu projemizde ilk defa hareketli kameralar kullanılarak Olay Algılama Sistemi gerçekleştirilmiştir ve yolun tamamında uygulanacaktır. Yol üzerinde farklı ışık seviyesi, farklı yağış biçimleri ve farklı geometriler üzerinden çalışan bu sistem yapay zekâ ve makine öğrenimi ile tasarlanmıştır. Benzer şekilde şartnamelerde fazla yer almayan ancak sistemlerin verimli ve etkin kullanılması için ihtiyaç duyulan uygulamalar geliştirdik. Örneğin sistemleri besleyen enerji ve iletişim hatlarında meydana gelen hataların kendi sistemimizden kaynaklanan hata olarak görülmesinin önüne geçecek ve böyle durumlarda operatörlerin hatanın kaynağını doğru olarak tespit edebilecek ve raporlayabilecek bir altyapı tasarladık ve uygulamasını gerçekleştirdik.

PROJE KAPSAMINDA TEŞKİL EDİLEN SİSTEMLER VE SAYISAL DEĞERLER

  • Fiber Optik Hat : 1.3 milyon metre. 3 omurga

  • Trafik ve Saha Sensörü : 500 adet

  • Meteoroloji Ölçüm İstasyonu : 9 adet

  • Olay Algılama Kamerası : 208 adet

  • Değişken Mesaj İşareti (DMİ) : 65 adet

  • Değişken Trafik İşareti (DTİ) : 687 adet

  • AUS Saha Yönetim Ünitesi : 335 adet

  • AUS Ana Kontrol Merkezi : 1 adet

  • AUS Felaket Yönetim Merkezi : 1 adet

  • AUS Yönetim Yazılımı : 1 Set

NİĞDE-ANKARA OTOYOL PROJE’SİNİ AKILLI YOL YAPAN ÖZELLİKLER NELERDİR? YOL SÜRÜCÜLERİNE NE GİBİ AVANTAJLAR SUNUYOR? DETAYLI BİLGİ VERİR MİSİNİZ?

Projede, geleneksel AUS sistemleri yanında ilk olma özelliğini taşıyan sistem ve uygulamalar söz konusudur. Bunları şu şekilde ifade edebiliriz:

  • Türkiye’de ilk defa yerli ve milli yapay zeka ve makine öğrenimi ile tasarlanmış “Olay Algılama” sistemi kullanılmıştır.

  • Türkiye’de ilk fiber optik merkezi sinir sistemi altyapısı kullanılmıştır. Sadece günümüz teknolojilerini değil, gelecekte de kullanılabilecek teknolojileri kapsayacak şekilde 3 omurgalı altyapıya sahiptir.

  • Yerli ve Milli olarak tasarlanan ve yol güzergahına yerleştirilen akıllı trafik ünitelerinden elde edilen trafik bilgilerinin sürücülere ve araçlara doğrudan aktarılacak şekilde altyapısı oluşturulmuştur.

  • Gelecekte ihtiyaç olabilecek teknolojiler de göz önünde bulundurularak en gelişmiş iletişim altyapısı tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, otonom araçlar dahil tüm kullanıcılarla iletişim sağlayan Akıllı Yol Kenarı Üniteleriyle (RSU) donatılmıştır.

  • Trafik güvenliğinin arttırılması ve sürücülerin daha güvenli ve konforlu ulaşımının sağlanması için 7/24 kesintisiz izleme, değerlendirme ve denetleme yapacak Merkezi Yönetim Yazılımı tamamen yerli ve milli imkanlarla gerçekleştirilmiştir. Bu merkezi yönetim yazılımı, İnsan – Araç – Altyapı – Merkez arasında çok yönlü veri alışverişi ile en üst düzeyde sürüş güvenliğini sağlamaktadır.

Bu özellikler sayesinde yol sürücülerine kesintisiz ve anlık trafik bilgisi verilebilmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda yol sürücülerimiz kendilerine uygun seyahat planlamalarını yapabilmektedirler.

NİĞDE-ANKARA OTOYOLU AKILLI YOL UYGULAMASINDA BİR İLK OLDU. BUNDAN SONRAKİ SÜREÇTE AKILLI YOL UYGULAMASI YAYGINLAŞIR MI? BU KONUDA FİRMALARDAN TALEP ALIYOR MUSUNUZ?

Sizlerin de takip ettiği gibi, ülkemiz ulaşım altyapı yatırımlarını artırarak sürdürmektedir. Mevcut yol kapasitelerinin etkin ve verimli kullanılması, seyahat sürelerinin azaltılması, trafik güvenliğinin ve hareketliliğinin artırılması ve bu sayede ülke ekonomisine katkı sağlanması ve çevreye verilen zararın azaltılması gibi kazanımlar ancak Akıllı Ulaşım Sistemleri ile mümkün olabilmektedir. İletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte yakın gelecekte otonom ve bağlantılı araçların kullanımının konuşulduğu günümüzde, akıllı yol uygulamalarının yaygınlaşmamasını düşünmek mümkün değildir. Bilakis, zorunluluktur. Dolayısıyla, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de AUS uygulamaları hız kesmeden devem edeceğini öngörmekteyiz. Otoyol yatırımcı firmalarımızın gerçekleştirdikleri her projede AUS uygulamalarını bir üst seviyeye taşıma gayretinde olduklarını gözlemliyoruz. Ulaşım sektörünün bir paydaşı olarak bu tutuma şahit olmak, bizleri ziyadesiyle memnun etmektedir. Hep birlikte çok daha başarılı uygulamalar gerçekleştireceğimize yürekten inanıyoruz.

PROJEDE KARŞILAŞTIĞINIZ ZORLUKLAR NELER OLDU?

Her projenin kendine has zorlukları ve kolaylıkları mutlaka vardır. Bu noktada İNTETRA olarak genel tutumumuz, karşılaşılan zorlukları değerlendirmek ve kararlılıkla çözüm yoları oluşturmaktır. Karşılaştığımız zorluklar aynı zamanda bizi geliştiren unsurlar olarak görüyoruz.

SON OLARAK EKLEMEK İSTEDİĞİNİZ BİR ŞEY VAR MI?

Ülkemiz ulaşım altyapısını güçlendirmeye yönelik yatırımlarına hızla devam etmektedir. Altyapı çalışmalarıyla birlikte daha güvenli, daha konforlu ve daha denetlenebilir bir ulaşım için AUS uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Biz de İNTETRA Ailesi olarak bu gelişmelere katkı vermek üzere sektör paydaşlarımızla birlikte çaba içindeyiz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top