İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), metrobüs hattı yenileme çalışmaları kapsamında “Beyaz yol” uygulamasını hayata geçirdi. 18 kilometre uzunluğundaki hatta yürütülen beton yol çalışması, Wirtgen’in SP64 kayar kalıplı beton finişeri ile sorunsuz olarak ilerliyor. Wirtgen Ankara, İstanbul için hayati öneme sahip olan zorlu projeye hem ürün hem de teknik destek hizmeti sunuyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), metrobüs hattı için duyurduğu ‘Beyaz Yol’ uygulaması çalışmalarına başladı. Uygulama ile asfalt kaplama yol, özel reçeteli beton ile değiştirilecek. Metrobüs seferleri iptal edilmeden, yalnızca şerit eksiltilerek ulaşımın sağlandığı çalışmada Wirtgen’in SP64 kayar kalıplı beton finişeri tercih edildi. Makina Market olarak projenin ana yüklenicisi Koloni İnşaat’ın taşeronu Başkal Mühendislik tarafından yürütülen çalışmaları yerinde takip ederek, firmanın kurucusu Niyazi Baştürk ile projenin detayları ve Wirtgen tercihleri hakkında konuştuk.
“Beyaz yol” Projesi’nin detaylarını öğrenebilir miyiz? Projede neden Wirtgen’in SP64 modelini tercih ettiniz?
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yol Bakım Dairesi, asfalt yolları yenileme çalışmalarındaki maliyetleri azaltma amacıyla “Beyaz yol” Projesi’ni başlattı. İstanbul ulaşımı için son derece önemli olan bu projeyi normal makinelerle yapmak imkansızdı. Bu nedenle zorlu ve kritik çalışmaların üstesinden gelebilmek için taleplerimizi Wirtgen’e ilettik. Onlar da 4 ay gibi bir sürede bize SP64 kayar kalıplı beton finişerini teslim etti. Şu anda projenin 9 kilometrelik parkuru tamamlamış durumdayız, eylül ayına kadar 18 kilometrelik parkurun tamamlanmasını hedefliyoruz.
SP64 modelinin özelliklerinden bahseder misiniz?
4 paletli esnek kayar kalıplı finişer, 2,0 m ila 7,5 m genişliği ile projemize oldukça uyum sağladı. Makinenin boyutu sayesinde çalışmalarımız dar alanlarda devam ediyor. Böylelikle trafiği kapatmadan, şerit eksilterek proje tüm hızıyla devam ediyor. Ayrıca makinenin konsepti, yüzey düzgünlüğü için en üst seviyede çalışma imkanı sunuyor. SP64; yapısı, kolay tadilat ve geliştirme imkanı sayesinde de yaşanan soruları çözme noktasında oldukça elverişli. Makinenin akıllı, elektronik direksiyon ve kontrol sistemi sayesinde de hassas beton serimi yapabiliyoruz.
Bu zorlu projede Wirtgen Ankara’dan aldığınız desteği değerlendirir misiniz?
Bu proje, çok büyük riskler taşıyor, örneğin bir anlık arıza bile trafik üzerinde çok büyük etki edebiliyor. Wirtgen Ankara da tüm risklerin farkında olarak bu projeye ayrı bir özen gösteriyor. Hem bakım konusunda hem de teknik konularda her zaman yanımızda yer alıyorlar. Onların desteği bizi çok mutlu ediyor. Bu proje ancak Wirtgen gibi kaliteli makineler üreten ve ürettiği makinelerin arkasında duran bir marka ile başarılabilirdi.
Kullanılan betonun özelliklerinden söz eder misiniz?
Projede Türkiye’de daha önce hiç kullanılmayan bağsız beton kaplama sistemi kullanılıyor. Bu kaplama ile mevcut sistemin tamamen kaldırılmasını yerine, bozuk kısmın kaplama yapılarak düzeltilmesi sağlanıyor.
Yol yapım çalışmalarında ne gibi zorluklarla karşılaştınız?
İstanbul’un neredeyse kalbindeyiz. Metrobüs hattı güzergahında yoğun bir trafik mevcut. Her 20 saniyede bir otobüs geçiyor ve projenin en zorlu noktası betonu döktükten sonraki 24 saat içinde otobüsleri bu yolun üzerine çıkarmak. Bunun için de makrofiber-mikrofiber ve prizmalı ağır beton hızlandırıcı gibi özel malzemeler kullanıyoruz. Çalışma alanımız yok denilebilir, parkur çok dar. Projede özel bir makine kullanılmasına rağmen uzmanlık gerektiren bir işçilik gerekiyor. Bu noktada da uzman ekibimiz devreye giriyor.
Tamamlanan hat üzerindeki yolculukların geri dönüşleri nasıl oluyor?
Yaptığımızın yolların tamamı test ediliyor. Ardından otobüslerin sefere çıkmasına izin veriliyor. Aldığımız test sonuçlarının bütün standartları karşılamasıyla beraber, yolculuk yapan kişilerden de olumlu geri dönüşler alıyoruz. Burada yeni teknoloji ile konforu asfalta uyarladık ve ortaya çıkan sonucun gururunu yaşıyoruz.
Beton yolun asfalt yola oranla ne kadar tasarruf sağlaması planlanıyor?
Asfalt yollarda özellikle metrobüs hattındaki durak bölgelerinde çok sık bakım yapılması gerekiyor ancak beton yollarda durum farklı. Şu anda inşa edilen beton yollarda çok nadir yapılacak olan bakımlar yeterli olacak. Bu durumda yaptığımız hesaplamalara göre, proje sayesinde 2 yıl içinde bugünün parasıyla 2,5 milyar TL tasarruf edilecek.
Asfalt yol ile beton yol arasındaki bakım sürecinin farkları neler?
Asfalt yolların ömrü 8 yıl olur ancak bu kadar ağır trafik altındaki yollarda özellikle frenleme etkisi ve tekerlek sıcaklığı gibi faktörler duraklama bölgelerini oldukça hızlı yıpratıyor. Bu sebeple durak bölgelerindeki asfaltlarda 3 ayda bir yenileme çalışmaları yapılması gerekiyor. Zaten bizi bu projeye yönlendiren de duraklardaki yenileme çalışmalarının çok sık yapılması oldu. Ara mesafelerde 4-5 yıl olmakla beraber durak yaklaşım mesafesi 100 metre başı, 100 metre sonuna kadar olan kısmın en az 6 ayda bir yenilenmesi gerekiyordu. Bu durum hem trafik güvenliğini riske sokuyordu hem de yolcu konforu, araç bakım maliyetleri ve işletme giderlerini olumsuz yönde etkiliyordu.