KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (KGM), HER YIL YAPTIĞI ÖNEMLİ YATIRIMLARLA MAKİNE PARKINI BÜYÜTÜYOR VE GÜÇLENDİRİYOR. TOPLAM 12.686 ADET MAKİNE VE EKİPMANA SAHİP OLAN KGM’NİN ARAÇ PARKININ YÜZDE 60’INI YERLİ MAKİNELER OLUŞTURUYOR. PEKİ KGM, MAKİNE ALIMLARINDA NELERE DİKKAT EDİYOR? YOL TEKNOLOJİLERİ DERGİSİ OLARAK KGM YETKİLİLERİ İLE GÖRÜŞEREK MAKİNE ALIM KRİTERLERİ HAKKINDA DETAYLI BİLGİ ALDIK
Karayolları Genel Müdürlüğü, yaklaşık 68 bin km uzunluğundaki devlet ve il yolu ile otoyolların yapımı, bakımı, onarımı ve trafik güvenliğinin sağlanması, kar ve buzla mücadele hizmetleriyle her türlü coğrafi ve iklim şartlarında trafiğe açık bulundurulmasında önemli görev üstleniyor. Bu hizmetlerin 24 saat kesintisiz yerine getirilebilmesi için; Genel Müdürlük Merkez Teşkilatı ve 17 adet Bölge Müdürlüğüne bağlı 118 adet Bakım Şube, 25 adet Bakım İşletme ve 14 adet Tünel İşletme Şefliği olmak üzere 157 merkezde, toplam 28 bin teknik, idari ve sanat sınıfı personel görev yapıyor. Mevcut imkanları kullanarak, maksimum verim ve kaliteli hizmet anlayışıyla sürdürülen çalışmalarla; 2003 yılından itibaren 20.907 km yol yapılarak bölünmüş yol ağını toplamda 27.008 kilometreye ulaştıran KGM, bölünmüş yol uzunluğunu ise 2019 yılı sonunda 27.280 km’ye, 2023 yılında da 29.514 km’ye ulaştırmayı hedefliyor. Geniş bir karayolları ağı için oldukça güçlü bir makine parkına sahip olan KGM’nin toplamda 12.686 adet makine ve ekipmanı bulunuyor. Peki KGM, makine alımı yaparken hangi kriterlere dikkat ediyor? Yetkililer, KGM’nin Türkiye’de üretilen yerli malı makine ve ekipmanları temel kriter olarak belirlediğinin altını çiziyor. KGM böylece makinelerin kullanım aşamasında yapılan geri dönüşlerle imalatlarda sürekli iyileştirmeler yapılmasını sağlayarak geçmişten bugüne kadar makine imalat sektörünün gelişimine önemli katkılar sunuyor.
EN TEMEL KRİTER YERLİ OLMASI
Karayolları Genel Müdürlüğü, toplam 12.686 adet makine ve ekipmanın yer aldığı araç parkında bütçe imkanları doğrultusunda yenilenerek kar ve buz mücadelesi, yolların bakım ve onarımı ile trafik güvenliğinin sağlanması amacıyla kullanılan makine ve ekipmanların yenilenmesine öncelik veriyor. Yapılacak işe uygun özellik ve kapasitede, en yeni teknolojilere sahip yüksek performanslı, Türkiye’de üretilen yerli malı makine ve ekipmanları temel kriter olarak belirleyen KGM, geçmişten bugüne kadar makine imalat sektörünün gelişimine önemli katkılar sunuyor. Günümüzde de, kış mücadelesinde kullanılan ekipmanlı kamyonlar, asfalt sathi kaplama yapımında kullanılan kendi yürür mıcır serici, asfalt distribütörü, ADR şartlarına haiz relay tank, her tür nakliyede kullanılan taşıma grubu low-bed, taşıma römorkları, kapalı kasa ve damperli kamyonlar başta olmak üzere; Türkiye’de henüz imalatı yapılmayan kendi yürür rotatif kar savurma aracı, 6×6 tahrikli ekipman takılabilir kamyon, asfalt kazıma makinesi, finişer gibi makinelerin ve özel amaçlı bazı makine ve ekipmanların haricinde tüm makine ve ekipman ihtiyacını Türkiye’den karşılıyor. Özellikle büyük ölçekli satın almaları 4734 sayılı yasa kapsamında açık ihale usulü ile yapan KGM, Devlet Malzeme Ofisi (DMO) tarafından temin edilebilen, özellikle yerli malı makineler doğrudan DMO üzerinden satın alınıyor. Türkiye’de farklı imalatçılar tarafından üretilen yerli makine ve ekipmanların temininde; kalite, rekabet ve fırsat eşitliğine de oldukça dikkat eden KGM’nin 2019 yılında temin ettiği makine ve ekipmanların yüzde 60’ı yerli makinelerden oluşuyor.
DEVAM EDEN PROJELER
KGM, Türkiye’nin karayolları ağını sürekli olarak geliştirmeye devam ediyor. KGM, 12.146 km uzunluğunda olan 18 adet Kuzey-Güney karayolu koridorlarının 10.480 kilometresinin fiziki ve geometrik iyileştirilmesini tamamladı. 965 kilometrede ise çalışmalar devam ederken, 701 kilometresinin ise ihale edilmesi planlanıyor. Bunun yanı sıra KGM, 8.524 km’lik Doğu – Batı Karayolu koridorlarının 7.679 km uzunluğundaki kesimini tamamlayarak trafiğe açtı. 307 km’sinde de ihaleli olarak çalışmalara devam ediliyor. Kalan 538 km’lik yolun ise ihale edilmesi ile ilgili hazırlıklar sürüyor. 2003 öncesi 1.714 km olan otoyol ağı, son 17 yılda yapılan 1.322 km ile birlikte 3.036 km’ye ulaştırıldı. Bu yol ağının 2.282 km’si Milli Bütçe ile, 754 km’si ise Yap-İşlet- Devret (YİD) finansman modeli ile yapıldı. KGM, otoyol ağını Kamu-Özel Sektör işbirliği ve Yap-İşlet-Devret finansman modeli ile 2023 yılında 4.623 km’ye, 2035 yılında 8.592 km’ye ulaştırmayı hedefliyor. Böylece otoyol ağının 2.282 km’si (%27) Milli Bütçe ile, 6.310 km’si (%73) ise Yap-İşlet-Devret Modeli ile tamamlanmış olacak.