KGM ile mesafeler kısaldı yol konforu arttı

Türkiye genelinde gerçekleştirdiği projeler ile şehir ve yerleşim yerleri arasındaki ulaşımın konforlu bir şekilde yapılabilmesi için çalışmalarını aralıksız sürdüren Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), 2022 yılında proje bedeli 695,1 milyar TL olan 1.301 projeye imza attı. Bu kapsamda Karayolları Genel Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, 2022 yılında gerçekleştirilen projeler ve yatırım çalışmalarıyla ilgili Yol Teknolojileri Dergisi’ne önemli açıklamalarda bulundu. 

Türkiye ulaşımında, buna bağlı olan tedarik zincirinde önemli bir aşamada bulunan Karayolları; ekonomik büyüme, yatırım, istihdam ve dış ticaret olmak üzere birçok sahada önem arz ediyor. 73 yıllık bir geçmişe sahip olan Karayolları Genel Müdürlüğü, 2022 yılında 1915 Çanakkale Köprüsü ile birlikte trafiğe açılan 101 km’lik Malkara-Çanakkale Otoyolu’nu, Kaz Dağları’nın konforlu bir şekilde geçilerek Çanakkale-Balıkesir-İzmir yol bütünlüğüne önemli katkılar sağlayan Assos ve Troya Tünellerini, Konya’da bulunan Türkiye’nin en yüksek ayaklı, en uzun dengeli konsol köprüsü olan Eğiste Hadimi Viyadüğünü, Zonguldak-Kilimli Yolu ve Prof. Dr. Şaban Teoman Duralı Tünellerini, Yusufeli Yollarını ve Antalya’da yapılan Phaselis Tüneli başta olmak üzere önemli projeleri tamamlayıp hizmete sundu. 2023 yılında da yeni projeleri vatandaşların hizmetine sunmayı hedeflediklerini söyleyen Karayolları Genel Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, KGM’nin 2022 yılında gerçekleştirdiği projeler ve yatırım çalışmaları hakkında açıklamalarda bulundu.

Abdülkadir URALOĞLU – Karayolları Genel Müdürü

Öncelikle karayolunun önemi hakkında neler söylersiniz?

Gelişmiş bir karayolu ağının; üretim, istihdam ve tüm sektörlerde verimliliğin artırılması, üretim maliyetlerinin düşürülmesi, arazi kullanımı ve bölgesel gelişime olan etkileri, iş ve sosyal amaçlı taşımacılık talebinin karşılanması, milli gelirin ülke sathında dengeli dağılımı, alınan vergiler yoluyla ulusal bütçeye olan mali katkılar gibi sayısız sosyo-ekonomik faydaları vardır. Bu bilinçle Avrupa’yı Asya’ya bağlayan, Akdeniz, Karadeniz, Ortadoğu ve Kafkasların kesişiminde kilit ülke konumunda yer alan ülkemizin önem ve öncelik arz eden karayolu altyapısının geliştirilmesi çalışmalarında, son yıllarda çok önemli adımlar atılmış olup, bu süreç yeni karayolu yatırımlarıyla sürdürülmektedir.

KGM’nin 2022 yılında gerçekleştirdiği çalışmalardan bahseder misiniz?

Yılın ilk çeyreğinde Dünya ulaştırma tarihine giren çok önemli bir yatırımı ülkemizin ve insanımızın hizmetine sunduk. Çanakkale Boğazı’nda tarihte ilk kez kesintisiz karayolu geçişini sağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü ile saatler süren boğaz geçişini sadece 6 dakikaya indirdik. 2.023 m ile Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü olan 1915 Çanakkale Köprüsü ile birlikte trafiğe açılan 101 km’lik Malkara-Çanakkale Otoyolu ile bu kesimdeki ulaşımı 40 km kısalttık.

Kaz Dağları’nı Assos ve Troya Tünelleri ile geçerek Çanakkale’nin Balıkesir ve İzmir ile bölünmüş yol bütünlüğünü sağladık. Bitlis Çayı Viyadüğü ile Doğu ve Güneydoğu’daki sınır kapılarına ulaşım standardını artırdık. Konya’da 166 metre ile ülkemizin en yüksek ayaklı, en uzun dengeli konsol köprüsü olan Eğiste Hadimi Viyadüğü hizmete alındı. Zonguldak-Kilimli Yolu ve Prof. Dr. Şaban Teoman Duralı Tünelleri ile vatandaşlarımız bu kesimi 40 dakikada değil, sadece 5 dakikada geçebiliyor.

Yusufeli Yolları ile Yusufeli’nin yeni yerleşkesine erişim sağlarken, Artvin’i Erzurum’a, Kafkasları ve Karadeniz sahil kesimini Doğu ve Güneydoğu Anadolu’ya bağlayan kuzey-güney aksının standardı önemli ölçüde yükseltilmiştir. Toplam 69,2 km uzunluğunda inşa edilen Yusufeli Yollarının 56,7 km’si 39 adet tünel, 3.615 m’si 19 adet köprü ve viyadük ile geçilmektedir.  Ayrıca, Antalya’nın batı ilçelerine kolay ulaşım imkanı sağlayan Phaselis Tüneli başta olmak üzere pek çok önemli proje hizmete sunulmuştur.

Kocaeli’nde İzmit-Kandıra-Kaynarca arasında bölünmüş yol inşa ediyoruz. 17 km’sini tamamladık. Bilecik’te şehir içi trafiğini önemli ölçüde rahatlatan Bilecik Girişi Köprülü Kavşağı’nı hizmete açarak, şehrin İstanbul’u Antalya’ya bağlayan kuzey-güney aksına güvenli ve konforlu katılımını tesis ettik.

Yine Kırklareli ile Tekirdağ illerimiz arasında Pınarhisar ve Çakıllı Çevre Yolları ile yoğun transit trafiği şehir dışına aldık. Bölünmüş yol kalitesiyle ulaşımı daha konforlu ve emniyetli hale getirdik. Tokat’ta inşa ettiğimiz Havalimanı Kavşağı ile vatandaşlarımız güvenli erişim sağlıyor.

Erzurum ile Kars arasında Taşlıgüney-2 Viyadüğü, Erzurum’u İspir üzerinden Karadeniz’e bağlayan yolun İspir-Rize İl Sınırı kesimi, Malatya Çevre Yolu’nun bir bölümü 2022’de hizmete sunuldu.

Diyarbakır Güneybatı Çevre Yolu, şehir geçişini 40 dakikadan 15 dakikaya düşürdü. Bitlis Çevre Yolu ile güneybatıda Şanlıurfa ve Diyarbakır üzerinden, doğuda ise Van ve sınır kapıları hattından gelen transit karayolu trafiğini şehir dışına aldık. Şanlıurfa Kuzeybatı Çevre Yolu ile şehrin çevre yolu uzunluğunu toplam 32,4 kilometreye ulaştırdık. Batman’ın Hasankeyf ile Gercüş ilçeleri arasında güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan Hasankeyf Tüneli’ni açtık.

Adana’da Hacı Sabancı Organize Sanayi Bölgesi’nin Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu’na güvenli ve konforlu bağlantısını sağlayan Baklalı Köprülü Kavşağı, Doğu Anadolu’yu Güneydoğu Anadolu’ya bölünmüş yol kalitesiyle bağlayan Ağrı-Hamur-Tutak-Patnos Yolu, Mardin’de hayata geçirilen Midyat Şehir Geçişi ve Bağlantı Yolları ile Midyat-Nusaybin Yolu’nu tamamladık.

2023 yılında hizmete alınacak projelerden bahseder misiniz?

Pek çok önemli yatırımda çalışmalarımıza devam ediyoruz. 163 km’lik Aydın-Denizli Otoyolu’nun bir bölümünü bu yıl içerisinde hizmete alacağız. Doğu Karadeniz’i Doğu Anadolu, İran ve Uzakdoğu’ya bağlayacak olan ülkemizin ve Avrupa’nın en uzun çift tüplü karayolu tüneli olacak Zigana Tüneli,  Adana 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, 179’dan fazla kuş türüne ev sahipliği yapan Nallıhan Kuş Cenneti’ni korumak amacıyla inşa edilen Çayırhan Köprüsü ve Bağlantı Tüneli, Malatya ile Sivas arasında Yağdonduran Tüneli, Denizli Çevre Yolu’nun 2. kesimi ve Honaz Tüneli ile Malatya Çevre Yolu’nun bir bölümü daha yine bu yıl hizmete sunulacaktır. 2023 yılında; 93 km’si otoyol olmak üzere toplam 406 km bölünmüş yol, 34 km tünel, 27 km köprü, 1.337 km bitümlü sıcak karışım kaplama yol üstyapısı yapmayı planlıyoruz.

Türkiye’de 2023 yılı itibarıyla toplam kaç km yol ağı ve buna bağlı olan kaç adet köprü ve tünel bulunuyor?

Ülkemizde yüksek standartlı bir karayolu ağı tesis etmek amacıyla sürdürdüğümüz çalışmalarda, coğrafi yapıya bağlı olarak sıklıkla köprü ve tünelli geçişlere başvuruyoruz. 2022 yılını değerlendirecek olursak; 440 km bölünmüş yol, 20,5 km uzunluğunda 119 adet köprü, 59,5 km uzunluğunda 18 adet tünel inşa edilmiş, 998 km bitümlü sıcak karışım kaplamalı yol imalatı yapılmıştır. Son 20 yılda 433 km uzunluğunda 3.734 adet köprünün yapımını tamamlayarak ülkemizdeki trafiğe hizmet veren köprü sayısını 9.701’e, toplam köprü uzunluğunu ise 744 km’ye ulaştırdık. Yine son 20 yılda 661 km uzunluğunda 401 adet tüneli kullanıma alarak yollarımızda hizmet veren tünel sayısını 484’e, toplam tünel uzunluğunu 711 km’ye çıkardık.

KGM’nin makine parkı hakkında bilgi alabilir miyiz?

Yollarımızı her daim aynı seviyede hizmete açık tutmak, yıl boyunca güvenli ve konforlu seyahati sağlamak amacıyla mesai mefhumu gözetmeksizin çalışıyoruz. Karayolları yatırımlarını sadece yapım işleriyle sınırlı tutmayarak yol bakım ve karla mücadele çalışmalarımızı da yerli ve milli makine parkıyla yürütüyoruz. Son yıllarda yaptığımız yenileme çalışmaları ile makine parkımızın ortalama yaşı 18’den 10’a düşürülmüş, 5.427 adedi hareketli makine olmak üzere toplam 13.734 adet makine ve ekipman ile hizmet verir hale getirilmiştir. Kar savurma makineleri, kar bıçakları ve tuz serpiciler Genel Müdürlüğümüz bünyesinde Akköprü Atölye Müdürlüğünde Karayolcularımız tarafından üretilmektedir. Bugün iş makinelerinde yerlilik oranımızın yükselmesinde, ülke olarak gelişmiş ülkeler başta olmak üzere dünyanın birçok ülkesine makine satıyor olmamızda Genel Müdürlüğümüzün Ar-Ge çalışmaları ve sektörü en üst seviyede desteklemesinin çok büyük önemi bulunmaktadır.

2022 yılında tamamlanan projelerin toplam bedelini öğrenebilir miyiz?

68 bin 700 km’lik karayolu ağının sorumluluğunu üstlenen Karayolları Genel Müdürlüğümüzün yatırım programında, 2022 yıl sonu itibarıyla proje bedeli 695,1 Milyar TL olan 1.301 adet proje yer almaktadır. Bu projeler için bugüne kadar 255,1 Milyar TL harcama yapılmıştır. Son 5 yılın ortalamasına baktığımızda, projelerimize 2022 yılı fiyatlarıyla her yıl yaklaşık 48 Milyar TL yatırım yapıyoruz.

Son olarak eklemek istedikleriniz

Türkiye’nin vizyonuna değer katan, kalkınma ve refahına hizmet eden yatırımlarımız, Karayolları Teşkilatımızın yakından takip ettiği teknolojik gelişmelerle daha da nitelikli hale getirilmekte, çevreye duyarlı, kesintisiz, dengeli, çağdaş ve insanı temel alan projeler ülkemize kazandırılmaktadır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

scroll to top