AKILLI ULAŞIM TEKNOLOJİLERİ SEKTÖRÜNDE TÜRKİYE’NİN EN ÖNEMLİ OYUNCULARINDAN BİRİ OLAN İNTETRA ÇALIŞMALARINA TÜM HIZIYLA DEVAM EDİYOR. FİRMA SON OLARAK TEKİROVA TÜNELİ ITS, İSTANBUL M2 METRO HATTI YOLCU BİLGİ EKRANLARI YENİLENMESİ GİBİ PROJELERDE YER ALMASININ YANI SIRA 1915ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ PROESİ, KINALI, TEKİRDAĞ, SAVAŞTEPE OTOYOLU, MALKARA-ÇANAKKALE KESİMİ AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ TASARIM PROJESİ GİBİ BİR ÇOK ÖNEMLİ PROJEDE YER ALIYOR. İNTETRA’NIN 2021 ÇALIŞMALARINI FİRMA YETKİLİLERİ İLE KONUŞTUK.
ÖNCELİKLE 2020 YILINI SORARAK BAŞLAMAK İSTİYORUM. 2020 YILI İNTETRA İÇİN NASIL GEÇTİ?
Ulaşım sektörü, kamu yatırımları ile doğrudan bağlantılı bir sektördür. Pandemi şartlarına bağlı olarak tüm sektörlerde olduğu gibi biz de etkilendik. Ancak, gerek önceki yıllardan süre gelen projelerimiz gerekse yıl içinde gerçekleşen yurt içi ve yurt dışı projelerimizle faaliyetlerimizi sürdürdük. Evet olumsuz şartlar söz konusudur ama kamu ulaşım yatırımları devam etti. Süreç içerisinde siparişe dönüşen projelerimiz oldu. Bu projelerimizi tamamladık ve müşterilerimize teslim ettik. Benzer şekilde yıl içinde açıklanan projelere çalışma imkanımız oldu. Diğer taraftan kendi genel faaliyetlerimiz, ürünlerimiz ve hizmetlerimize ilişkin değerlendirme çalışmaları yaptık. Geçtiğimiz yılı kısaca bu şekilde özetleyebiliriz.
2021’İN İLK 3 AYINI GERİDE BIRAKTIK. BU İLK 3 AYA BAKARAK 2021’İN ÖNÜMÜZDEKİ AYLARI İÇİN NE GİBİ ÖN GÖRÜLERİNİZ VAR?
İlk çeyreğe baktığımızda genel şartlar bakımından bir önceki yıla göre fazla bir değişiklik gözükmemektedir. Mevcut şartların bir süre daha devam edeceği anlaşılmaktadır. Malzeme tedarik süreçlerinde gecikmeler, aksamalar söz konu. Ancak, bütün bu olumsuz şartlarla birlikte kamu ulaşım yatırımlarını sürdürüyor. Biz de bu yatırımlarda yer almak üzere çalışmalar yapmaktayız. Beklentimiz, yıl ortasından itibaren şartların normalleşmesi ve rutin çalışma hayatına dönülmesi.
İNTETRA 2021 YILINDA HANGİ PROJELERDE YER ALACAK. BU PROJELER HAKKINDA DETAYLI BİLGİ VERİR MİSİNİZ?
Doğal olarak faaliyet alanlarımızla ilgili tüm projelerde bulunmak istiyoruz. Bu bağlamda hazırlık içinde olduğumuz yurtiçi ve yurtdışı birçok projemiz var. Sözleşme aşamasına gelmeyen projelerden bahsetmeyi etik olarak çok doğru bulmuyoruz. Fakat, sözleşmesi gerçekleşen BAZI projemizden bahsedebiliriz. Bunlardan bir tanesi “Kınalı – Tekirdağ – Savaştepe Otoyolu Projesi Malkara – Çanakkale (1915 Çanakkale Köprüsü Dahil) Kesimi Akıllı Ulaşım Sistemleri Tasarım, Temin, Yapım ve Montaj İşleri” projesi. Malumunuz, proje 1915 Çanakkale Köprüsü ve yaklaşık 100 km’ lik otoyoldan oluşmaktadır. Ana Kontrol Merkezi, Felaket Kurtarma Merkezi, Network altyapısı dahil olmak üzere tüm Akıllı Ulaşım Sistemleri uygulamalarında İşverenin alt yüklenicisi olarak sorumluluk üstleneceğiz. Benzer şekilde Tekirova tüneli ITS, İstanbul M2 Metro hattı Yolcu Bilgi Ekranları yenilenmesi gibi projelerimiz söz konusudur. Yurtdışı projelerimizden Romanya Neptun projesinden bahsedersek, LED’ li aydınlatma sistemi, LED Dijital Totem ve LED İnfo Panellerden oluşan bir projemizdir. Şu dönemde ihracat yaparak ülkemize katkı sunuyoruz.
AR-GE ÇALIŞMALARINIZ HAKKINDA BİLGİ VERİR MİSİNİZ? 2021 YILINDA YENİ ÜRÜNLER YA DA YENİLİKLER OLACAK MI?
Günümüzde teknolojinin gelişmesi ve yapay zekanın ön plana çıkmasıyla akıllı otoyollar geleneksel otoyolların yerini almaya başlamıştır. İntetra olarak otoyollardan veri toplayan sensörler, bu verileri yorumlayan sistem ve yazılımlar ve bu yorumlara göre de karar alma fonksiyonlarına sahip çeşitli platformlar geliştirmekteyiz. Bu platform trafiği yöneten ve yönlendiren uygulamalar olacaktır. Ürün ve sistemlerimizi yapay zeka, derin öğrenme ve nesnelerin interneti gibi güncel teknolojiler ile güçlendirmekteyiz. Benzer şekilde trafikte bulunan araçlar ve diğer çevre birimleriyle haberleşmesini sağlayacak V2X teknolojilerine yönelik çalışmalarımız bulunmaktadır.
AKILLI ULAŞIM HER GEÇEN YIL DAHA ÖNEMLİ HALE GELİYOR. TÜRKİYE’DE AKILLI ULAŞIM ÇALIŞMALARI SİZCE NE DURUMDA? AKILLI ULAŞIMIN TÜRKİYE’DEKİ GELECEĞİNİ NASIL YORUMLUYORSUNUZ?
Türkiye’de AUS uygulamalarına bakıldığında genel olarak Karayolları ve Belediyeler trafik yönetimi, toplu taşıma yönetimi, otopark yönetimi, vs. sistemler bağımsız olarak başarılı bir şekilde hayata geçirdiklerini görmekteyiz. Ancak, gelinen noktada uygulamaların ve kurumların birlikte çalışır olmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu durum, Akıllı Ulaşım Sistemleri planlamasında mükerrer yatırımlara ve işletmede uygulamaların etkin kullanılmamasına neden olmaktadır. Halbuki AUS, planlama ve işletme alanında farklı kurumların iş birliğini gerektiren bir sistemler bütünüdür. Bu iş birliği iki aşamada değerlendirilebilir. Kurumların kendi sistemlerinden elde ettikleri bilgileri kamu yararına diğer kurumlar ile paylaşmasını birinci aşama, kurumların rol ve sorumluluklarının belirlenmesiyle birlikte yürütülmesi gereken AUS uygulamaları ise ikinci aşama olarak görülebilir. Bu sayede ülke kaynaklarının daha verimli bir şekilde kullanma imkanı oluşacağını düşünmekteyiz. Son yıllarda C-ITS (Kooperatif AUS) konusu tüm paydaşlar arasında yoğun bir şekilde değerlendirilmektedir. Uzak olmayan bir gelecekte C-ITS uygulamalarının mümkün olacağını ve yaygınlaşacağını öngörmekteyiz.
SON OLARAK EKLEMEK İSTEDİĞİNİZ BİR ŞEY VAR MI?
Ülkemiz ulaşım altyapısını güçlendirmeye yönelik yatırımlarına hızla devam etmektedir. Altyapı çalışmalarıyla birlikte daha güvenli, daha konforlu ve daha denetlenebilir bir ulaşım için AUS uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Biz de İNTETRA Ailesi olarak, bu gelişmelere katkı vermek üzere sektör paydaşlarımızla birlikte çaba içindeyiz.