Avrasya Tüneli'nde kazı çalışmaları tamamlandı

24 Ağustos 2015 Pazartesi - 14:15
Kategori: Tünelcilik

PAYLAŞ

Avrasya Tüneli'nde kazı çalışmaları tamamlandı
Avrasya Tüneli'nde kazı çalışmaları tamamlandı

Avrasya Geçişi Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) için özel olarak üretilen ve İstanbul Boğazı altında 3.344 metrelik güzergâhı kazarak ilerleyen tünel açma makinesi ile iki kıta deniz tabanı altında birleştirildi

 

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM) tarafından Kazlıçeşme-Göztepe hattında Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale edilen ve inşaat çalışmaları Yapı Merkezi ve SK E&C tarafından yapılan Avrasya Geçişi Projesi’nin İstanbul Boğazı altındaki tünel açma çalışmaları tamamlandı. Tünel kazı çalışmaları Asya kıtasında Haydarpaşa şantiyesinde 19 Nisan 2014 tarihinde başlamıştı. Proje için özel olarak geliştirilen Tünel Açma Makinesi (Tunnel Boring Machine/TBM) deniz tabanının altında günde 8-10 metre ilerleyerek, 3.344 metrelik kazı çalışmasını tamamladı. Klasik madencilik yöntemi ile açılan karayolu tünellerinin de tamamlandığı proje kapsamında yol ve sanat yapı çalışmaları sürüyor. Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan Avrasya Geçişi ile, İstanbul’da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta yolculuk süresi 15 dakikaya kadar inecek. Kazı çalışmaları; Başbakan Ahmet Davutoğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme eski Bakanı Lütfi Elvan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Valisi Vasip Şahin, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Fatih Turan, Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu, Ataş Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, Ataş CEO’su Seok Jae Seo ve proje çalışanlarının katılımı ile tamamlandı.

Mesafeler kısalıyor

Başbakanı Ahmet Davutoğlu, yaptığı açıklamada, “Hem İstanbullular, hem Asyalı ve Avrupalılar için tarihi bir ana tanıklık etmekten çok mutluyum. Bugün Asya ve Avrupa’yı birleştirmenin gururunu yaşıyoruz. Tünelle birlikte aslında Asya ve Avrupa’nın doğu batı ekseninde tarihi serüvenine tanıklık ederek, yeni ve kalıcı bir mühür vuruyoruz. Kazı çalışmalarını planlanandan 6 ay önce tamamlayan proje yetkililerine, mühendislerimize teşekkür ederiz. 100 dakika sürecek bir yolculuğu 15 dakikaya indirerek huzur ve güvenle seyahat etmek için çalışmalar yapılıyor. Sismik bileziklerle en yüksek şiddetli deprem ihtimaline karşı dahi, hizmet dayanıklılığı olan bir projenin gerçekleşmiş olduğunu görmekten büyük bir mutluluk duyuyorum. Dünya’nın her yerinde olduğu gibi, Türk mühendislerin yaptığı güvenli tünellerin ve projelerin üstünden ve içinde geçiyor olmak bize güven ve huzur verecek. İnsani boyutu itibariyle de Avrasya Tüneli her türlü konforu sunuyor. Tünel içi estetik bir perspektif çerçevesinde düzenlenecek. Tünel çevresinin güzelleştirilmesi konusunda da prensip kararına varıldı. Bugün yer üstünde yolculuk eden 130 bin araç tünelle birlikte yer altından çok kısa bir sürede hedefine ulaşacak, trafik rahatlayacak. Avrasya Tüneli, çevre kirliliğinin azalmasına ve İstanbul şehrinin güzel silüetinin korunmasına katkı sağlayacak. Çevre koruması anlamında örnek bir proje olan Avrasya Tüneli ile hepimiz gururla gelecek nesillere miras bırakacağımız kalıcı bir esere imza atmış bulunuyoruz” dedi.

Örnek proje

Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan Avrasya Geçişi Projesi’nin en önemli aşamasını 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Geçişi oluşturuyor. Boğaz Geçişi için dünyanın en gelişmiş TBM teknolojisinden yararlanıldı. Bu projede kullanılan TBM, tünel açma makineleri içinde 33.3 kW/m2’lik kesici kafa gücü ile dünyada 1. sırada, 12 bar’lık tasarım basıncı ile 2. sırada ve 13,7 m kazı çapı ile 6. sırada yer almaktadır. Projenin güzergâhı üzerinde hem deniz çökelleri hem de değişik basınç dayanımlarına sahip kaya birimleri (Trakya Formasyonu) yer alıyor. Bu nedenlerle Avrasya Geçişi Projesi, teknik özellikleri bakımından dünyanın sayılı ve ender mühendislik projelerinden biri olarak gösteriliyor.

Depreme karşı dayanıklılık artırıldı

Toplam 1.672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, olası büyük bir depreme karşı tünelin dayanıklılığı artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Özel olarak tasarlanan ve laboratuvarlarda test edilerek başarısı kanıtlandıktan sonra üretilen sismik bilezikler, mevcut çap ve sismik aktivite seviyesi göz önüne alındığında TBM Tünelcilik sektöründe dünyadaki ‘ilk’ uygulama olarak ifade ediliyor. Ayrıca tüneldeki bileziklerin üretiminde kullanılan yüksek performanslı prekast beton, 100 yıl servis süresi hedeflenerek, Yapı Merkezi tesislerinde üretildi. Uluslararası sertifika kuruluşunca yapılan analiz ve simülasyonlarda segment ömürlerinin en az 127 yıl olduğu rapor edildi.

 

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER