Tünellere özel çalışma

11 Ocak 2018 Perşembe - 10:00
Kategori: Tünelcilik

PAYLAŞ

Tünellere özel çalışma
Tünellere özel çalışma

Yapım zorlukları ile dikkat çeken karayolu tünellerine, asfalt ve kış bakım çalışmalarında da özel bir ilgi ile yaklaşılıyor. İSFALT Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Sönmez, tünellerin asfalt ile kaplanması ve kışın gerçekleştirilen bakım çalışmaları hakkında bilgi veriyor.

İSFALT Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Sönmez

Tünel projelerinde çalışmanın oldukça zorlu olduğunu, projenin yapım aşamasından itibaren birçok sorunla mücadele edilmesi gerektiğini belirten İSFALT Genel Müdür Yardımcısı İbrahim Sönmez, "Tüneller, oldukça zorlu şartlar altında inşa edilir. Biz tabii bu projelerin en zorlu aşamalarında yer almıyoruz. Bütün bu zorlu kısımlar tamamlandıktan sonra aslında onlara kıyasla daha kolay olan bir kısmında, asfalt yapımı kısmında bulunuyoruz" dedi. Küresel alanda tüneldeki yol tabanlarının büyük bir kısmının betondan imal edildiğini, özellikle yangın güvenliği açısından betonun, asfalta göre bazı durumlarda daha avantaj sağlayabileceğini ifade eden Sönmez, "Sonuçta tüneller kapalı ortamlardır ve olası bir yangın durumunda, ciddi bir sıcaklık açığa çıkabilir. Tabii ki asfalt bir anda alev alacak bir yapıda değildir ancak beton hiçbir şekilde alev almazken asfaltın bazı durumlarda alev alabildiği gözlemlenmiştir. Tünel projesinin niteliğine göre de bazı yerlerde asfalt yerine beton yapılması tercih edilebilir ancak her iki durum da projenin niteliğine göre belirlenir. Çünkü beton yanmaz ancak yapısı gereği yangın ortamında patlayabilir ki bu da farklı bir tehlike ortaya çıkartır" dedi.

Avrasya Tüneli’nde zorlu asfalt çalışması

İSFALT olarak özellikle İstanbul'da yapılan tünel projelerinin asfalt yapımı aşamasında yer aldıklarını, sonrasında yenilenme çalışmaları da gerçekleştirdiklerini belirten Sönmez, "Büyüklü küçüklü birçok tünel projesinin asfaltlanmasına ve yenilenmesine çalıştık ancak bizim için en büyük tecrübe kuşkusuz Avrasya Tüneli Projesi oldu" dedi. Proje kapsamında kullanılacak olan asfaltın tasarımının yaklaşık bir yıllık bir sürede tamamlandığını ifade eden Sönmez, açıklamalarını şu şekilde sürdürdü: "Bu bir yıllık süre içerisinde birçok test ve deneme çalışmaları yapıldı. Hazırlamış olduğumuz numuneler yangın testinden de başarıyla geçtikten sonra kullanımına karar verildi ancak yine de asfaltı uygulamak, böylesine bir projede oldukça zordu” dedi. Avrasya Tüneli’nde asfalt serimi sırasında da çeşitli zorluklarla mücadele ettiklerini, projeye özel tasarımlar geliştirmek durumunda kaldıklarını hatırlatan Sönmez, şöyle devam etti: “Mesela projeye özel kamyon kullanmamız gerekti çünkü var olan kamyonlarımız yüksek kalıyordu ve tünel içerisinde açılmıyordu. Bunun gibi birçok özel çözüm üretmemiz gereken bir projeydi bizim için. Elbette çok zorlayıcı kısımları vardı ama İSFALT olarak büyük bir tecrübe edindik ve bizi ileriye taşıyan bir proje oldu. Benzer bir proje karşımıza çıktığında çok daha farklı çözümler sunabiliyor olacağız.”

Tünellerde kış bakımı

 

Tünellerin asfaltlarında gerçekleştirdikleri kış bakım çalışmalarının, yollardan çok farklı olmadığını ifade eden Sönmez, “Tüneller, giriş ve çıkışları haricinde iklim şartlarından çok etkilenebilecek yapılar değildirler. Giriş ve çıkışlarda, yağan yağmur ve karın, araçlar tarafından taşınacağı mesafeler dışında, aslında iklim şartlarından çok etkilenen yapılar değiller. Ancak yine de daha küçük çapta tuz atma ekipmanları bulundurmak gerekir, bu anlamda işletmesini yapan firmanın böyle bir yapılanması var, ancak herhangi bir ihtiyaç durumunda da biz de ona uygun araç ve ekipmanları hazır vaziyette bekletiyoruz ” dedi. Tünellerde asfalt ile ilgili bakım çalışması yapılması gerektiğinde, yollarda yapılan çalışmaların benzerinin gerçekleştirildiğini, sadece daha küçük makine ve ekipman kullanılması gerektiğini hatırlatan Sönmez, “Tünelde kullandığımız ekipmanlar, biraz daha küçük oluyor. Özellikle Avrasya Tüneli gibi çok daha dar alanlarda, bakım ile ilgili çalışma yapılması gerektiğinde, normalde kullandığınız bakım makineleri ile iş yapamıyorsunuz. Tünele giriş çıkış yapabilecek ve pratik olan makineler tercih etmeniz gerekiyor” dedi. Avrasya Tüneli’nin kış bakım çalışmalarının işletmesini yapan firma tarafından gerçekleştirildiğini, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve güzergahındaki tünellerin kış bakım çalışmalarının ise yine işletmeci firmalar tarafından yapıldığını belirten Sönmez, açıklamalarını şu şekilde sonlandırdı: “Aslında bu işletmeci firmalar ve İSFALT olarak İstanbul’un en zorlu ve en önemli yollarında kış bakım çalışmaları yapıyoruz. Zaten kış çalışmalarında ICA yetkilileri de AKOM merkezinde bize eşlik ediyor ve bizimle koordineli bir şekilde çalışıyorlar. Sonuçta hepimizin en büyük amacı, kış şartlarında yolların açık kalmasıdır. Bunun için koordineli çalışmak son derece önemli.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER