Kullanıcı odaklı, yenilikçi ve “akıllı” bir kamu kuruluşu: İETT

13 Kasım 2013 Çarşamba - 09:50
Kategori: Röportaj

PAYLAŞ

Kullanıcı odaklı, yenilikçi ve “akıllı” bir kamu kuruluşu: İETT
Kullanıcı odaklı, yenilikçi ve “akıllı” bir kamu kuruluşu: İETT
[b]1869 yılında Dersaadet Tramvay Şirketi'nin kurulması ve Tünel Tesisleri'nin inşasıyla başlayan İstanbul kent içi ulaşımı, 1936 yılında hazırlanan bir yasa ile İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel (İETT) adı altında bugünkü haline büründü. Günümüzde milyonlarca insanın kent içinde hızlı ve konforlu ulaşım yükünü sırtlanan ve bunu gerçekleştirirken hem farklı yönetim anlayışı, hem de akıllı ulaşım teknolojilerine verdiği önem ile dikkatleri üzerine çeken İETT'yi merkezinde ziyaret ettik ve bu gelişimde önemli payı bulunan İETT Genel Müdürü Dr. Hayri Baraçlı'yla sohbet gerçekleştirdik. [/b] İETT'nin sadece Türkiye'nin değil dünyanın sayılı kuruluşlarından biri olduğunu hatırlatarak sözlerine başlayan Dr. Hayri Baraçlı, kurumun gelişimine bakıldığında atlı tramvaylardan, otobüslere, metrobüslere ve yer altı raylı sistemlerine uzanan bir yol görüldüğünü ve bu yolda hareket ederken, hem teknolojiyi yakından takip eden, hem de kullanıcı ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir yönetim anlayışı sergilemek gerektiğini söyledi. Bu doğrultuda hareket eden İETT'nin, sürekli bir değişim rüzgarı içerisinde olduğunu ve uyguladığını vurgulayan Baraçlı, kurum olarak dört farklı memnuniyet üzerine çalıştıklarına dikkat çekti. Bu memnuniyetlere açıklık getiren Baraçlı; “Vatandaş, çalışanlarımız, yöneticilerimiz ve paydaşlarımız... Üzerinde durduğumuz ve önem verdiğimiz konuları oluşturuyorlar. Bu doğrultuda, hem çalışanlarımızla hem de vatandaşlarımızla uyum içinde hareket ediyoruz ve aynı esnada teknolojinin nimetlerinden sonuna kadar faydalanıyoruz. Tabi önemli olan bu süreçte sadece teknolojiyi kullanabilmek değil. Önemli olan; kolaylaştırıcı teknolojilerle vatandaşları buluşturabilmeniz ve yaratıcı olabilmenizdir. Bu nedenle, Bilgi Teknolojileri ve Strateji Dairesi, İETT için çok önemli departmanlar arasında yer alıyor. Hem stratejik olarak hazırlıklı olmamız hem de bilgi ve teknoloji açısından hazır olmamız gerekiyor.” şeklinde konuştu. [b]Teknolojiye önem veriliyor[/b] Sıradan bir kamu kuruluşundan öte bir anlayışla yönetilen İETT, hem geri hizmette, hem garajda, hem de yönetim felsefesinde teknolojiye büyük önem veriyor. Bilgi ve teknolojiyi birleştirdiklerinde yenilikleri yakalayabileceklerine inanan, dinamik bir ekip oluşturduklarına değinen Dr. Hayri Baraçlı, bünyelerinde bulunan her departmanın katılımıyla kalite ve standart çalışmaları da yürüttüklerini ve bunlara dört elle sarıldıklarını ifade etti. Uyguladıkları sistem ve teknolojilerin üçüncü evresi olarak 'benchmarking' (karşılaştırma) yaptıklarına dikkat çeken Baraçlı, dünyadaki büyükşehirlerde uygulanan çalışmaları takip etmek ve yerinde görmek için Paris, Londro gibi şehirlere karşılıklı olarak ziyaretler düzenlediklerini kaydetti. Bu karşılaştırmalar sayesinde eksiklikleri görebildiklerini ve kendilerini geliştirebildiklerinin altını çizen Baraçlı, uluslararası bir benchmarking grubuna üye olduklarını, ancak kimsenin düşünemediği, açığa çıkmamış ihtiyaçları ortaya çıkarma hedefini de taşıdıklarını dile getirdi. [b]Akıllı ve genç yönetim[/b] Milyonlarca İstanbullunun günlük ulaşımını karşılayan İETT, şehir içi güzergahlarda görev yapan 5500 aracın anlık takibini gerçekleştiren AKYOLBİL uygulamasını geliştirdi ve kullanıyor. Bu yazılım ile dünyanın en büyük toplu taşıma filolarından birini kolaylıkla yönetebilen İETT, geliştirilen sistem sayesinde aracın ne kadar çalıştığı, hangi güzergahta yol aldığı vb. birçok bilgiye kolayca ulaşabiliyor. AKYOLBİL gibi İETT'nin ufkunu genişletecek pek çok yazılıma ihtiyaç duyduklarını söyleyen Dr. Hayri Baraçlı, sürdürülebilir büyüme içinde akıllı teknolojilerin çok önemli olduğunu, ancak şirketlerin ve kurumların kurumsallaşma faaliyetleri düştükçe teknolojiden uzak kaldıklarını kaydetti. Bu anlamda, İETT'nin Türkiye'nin sayılı kurumsal kamu firmalarından biri olduğuna dikkat çeken Baraçlı; “Teknoloji ekonomik olarak çözümlenmeyecek bir konu değil, fakat vizyon ve anlayış olarak gerekli teknolojileri geliştirmemiz ve uygulamamız gerekiyor. Yani; akıllı kavramının sadece insanda değil, teknolojide de olmasını sağlamamız gerekiyor. İETT olarak, akıllılaştırmak ve nimetlerden daha iyi faydalanmak için teknolojiden daha fazla faydalanan insanların yönetimde olmasını düşünüyoruz. Bu doğrultuda, ekibimizi baştan aşağı genç bir kadrodan oluşturduk ve 25 ila 35 yaş arasında, yaklaşık 15 müdürümüz görev yapıyor. “ dedi. [b]Akıllı duraklar[/b] Teknolojiyi yaygınlaştırmayı ve uygulamayı önemli hedefleri arasında gösteren İETT, bunu yaparken yenilikleri takip etmenin ne kadar önem taşıdığının da farkında. Özellikle, teknolojinin duraklara girmesinin büyük önem veren İETT, İstanbul çapında 475'e yakın yolcu durağını “akıllandırmış” durumda. İstanbul çapında 11 bini aşkın durak olduğunu ve tüm İstanbul sınırları içerisinde hizmet verdiklerini hatırlatan Dr. Hayri Baraçlı, İstanbul'da sürekli artan nüfus ve yerleşim alanı olduğunu, durak ve güzergahlarla ilgili sürekli optimizasyon yapmalarının şart olduğunu dile getirdi. Akıllı durakların mevcut akıllı sistemler arasında yer alan en kritik uygulama olduğunu vurgulayan Baraçlı; “Akıllı duraklar, internet sayfamızın da çok daha aktif kullanılmasına sebep verecek önemli bir teknoloji. Aynı zamanda, Akbil'den elektronik karta geçiş sürecimiz de olacak. Bu kartlar bizim yolcu hareketlerini takip edebilmemiz açısından çok önemli veriler sağlayacak. Yani; vatandaşın elektronik kartı kullanmasıyla elde ettiğimiz verilere dayanarak, yeni hat geliştirmeleri yapabileceğiz ve durak ekleyip, durak kaldırabileceğiz. Ayrıca, 444 1871 numarası aracılığıyla İETT Çağrı Merkezi'ne gelen direkt bilgileri de değerlendiriyoruz.” dedi. [b]Özel şirket gibi yönetiliyor[/b] Elde edilen verilerin bilgiye dönüşmesinin İETT gibi kurumlar için hayati derece önemli olduğuna dikkat çekerek sözlerine devam eden Dr. Hayri Baraçlı, doğru teknoloji ve planlama ile geleceğe yönelik adımlar atabildiklerini belirtti. Örnek olarak, yaklaşık 300 milyon TL'lik akaryakıt giderlerinin doğru planlama yapılmadığı takdirde büyük artışlar gösterebileceğine dikkat çeken Baraçlı, bir kamu kurumu olarak doğru teknolojileri kullanarak maliyetleri özel bir şirket gibi kontrol ettiklerini ifade etti. Bir aracın herhangi durakta durup kalkmasının 35 kuruşluk maliyeti olduğunu vurgulayan Baraçlı; “İstanbul çapında 11 binin üzerinde durak ve 5500 aracın aktif olduğunu düşünürseniz, olası bir yanlış planlamada çok yüksek maliyetler oluşabilir. Bir kamu kuruluşu olarak, zarar etmeden ve doğru yöneterek maliyetlerimizi gerekli teknoloji ile kontrol ediyoruz ve tüm personelimiz bu kültürle hareket ediyor.” dedi. [b]Sürekli gelişen bir yapı[/b] Konumu itibariyle teknolojiye her zaman ihtiyaç duyan İETT, teknoloji üretimi ve gelişimi konusunda İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı olan BelBim'in yanı sıra ulusal ve uluslararası şirketlerle çözüm ortaklığı yapıyor. Bununla da yetinmeyen İETT, kendi içerisinde teknoloji geliştiren ve iyileştirme çalışmaları yapan özel bir ekip de oluşturmuş. “24 saat çalışıyorsanız, 24 saat hizmet vermek zorundasınız” diyen Dr. Hayri Baraçlı, yeni yönetim sistemleri ve iş modelleri oluşturduklarını, ayrıca hizmet kalitesi ölçüm modellerinin olduğunu ifade etti. Bu model ile araçlar, hareket amirlikleri, akbil bayileri gibi birimlerin sürekli bir denetim mekanizması içerisinde bulunduğunu kaydeden Baraçlı; “EN 13816 Toplu Yaşıma Standartları'na göre kendimizi sürekli geliştiriyoruz. Bu doğrultuda, işçi ve memurlarımızın hizmet kalitesini ölçtüğümüz yazılımlar geliştirdik. Tabii ki testleri çalışanlarımıza ceza vermek için değil, daha verimli çalışmasını sağlayabilmek ve yetiştirebilmek için yapıyoruz. Yazılımdan elde ettiğimiz verilerle personelin verimini düşük tespit ediyorsak, başka bir işe sevk ediyoruz ya da eğitime tabi tutuyoruz. Performans ölçüm sisteminin yanı sıra garaj yönetim sistemi ve entegre yönetim sistemi kendi geliştirdiğimiz sistemler arasında yer alıyor. Bu sistemlerle kendimizi dinamik tutmaya çalışıyoruz ve kamu kurumlarında bunları görmek pek mümkün değildir.” şeklinde konuştu. [b]İETT, 2020'ye hazır[/b] Sıradan kamu kurumundan çok daha farklı iç dinamiklere sahip olan İETT, eski zihniyetinden uzaklaşıp, hizmet odaklı ve teknolojiyi yakından takip eden bir anlayışla İstanbul halkına hizmet vermeye devam ediyor. İETT'nin ileri görüşlü bir yönetim tarzı olduğunun en güzel kanıtı ise; 2020 İstanbul Olimpiyat Oyunları'na şimdiden hazırlıklı olması gösterilebilir. Hem mevcut hizmetlerle, hem de gelecekte uygulamayı düşündükleri teknolojik yeniliklerle 2020 Olimpiyat Oyunları'na hazır olduklarını belirten Dr. Hayri Baraçlı, hazırlıklarının ciddi maliyetler gerektiğini, ancak kişi başına düşen gelire bakıldığı zaman İstanbul'un bunun üstesinden rahatlıkla gelebileceğini dile getirdi. Maliyetin yanı sıra bilgi birikimi açısında da üstesinden gelebileceklerini hatırlatan Baraçlı; “İETT olarak, İstanbul ulaşımının hem denetleyiciliğini hem de düzenleyiciliğini gerçekleştiriyoruz. Bunun sonucunda, ulusal ve uluslararası alanda her türlü etkinliği kaldırabilecek bir bilgi birikimimiz var ve 2020 Olimpiyat Oyunları'ndan önce bir organizasyon olursa onu da sorunsuz gerçekleştirebilecek altyapıya sahibiz. Şu anda Olimpiyat Stadı'na direk ulaşım sağlayacak raylı sistem ve diğer önemli güzergahlar üzerinde çalışıyoruz. Bu noktada olimpiyatlarla ilgili biten, başlayan ve 2020'den önce bitecek olan projelerimiz var. Olimpiyatlar sadece 3-5 stadyum yapmak ile çözülmez. En önemli birim ulaşım olacaktır.” dedi. Son olarak, İstanbul'un hem ulaşım hem de tesis bakımından olimpiyatlara hazır durumda olduğunu yineleyen Dr. Hayri Baraçlı, olimpiyatlar süresince “sadece toplu taşımanın” ön plana çıkarılabileceği bir anlayışın sergilenebileceğini savundu.

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER