ASELSAN'dan yenilikçi adımlar

26 Aralık 2017 Salı - 10:45
Kategori: Röportaj

PAYLAŞ

ASELSAN'dan yenilikçi adımlar
ASELSAN'dan yenilikçi adımlar

Türkiye'nin önde gelen yüksek teknoloji şirketlerinden ASELSAN, Elektrikli araçlar alanında çalışmalarını 10. Uluslararası İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı'nda (Transist) tanıttı. Elektrikli araçların geleceği hakkında dergimize açıklamalarda bulunan ASELSAN Program Müdürü Ali Murat Topcu, "Amacımız savunma alanında olduğu gibi ulaşım sektöründe de yerli ve milli ürünler geliştirmek" dedi.

 

 

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin haberleşme ihtiyaçlarının milli ve özgün olarak karşılanması amacıyla 1975’te kurulan ASELSAN zaman içinde kendini geliştirerek uluslararası ölçekte bir firma haline geldi. Elektrik Elektronik alanında teknolojiler üreten ASELSAN, 2014 yılının sonundan itibaren geliştirdiği savunma sanayi teknolojisini sivil alanda da kullanmak için yeni bir sektör başkanlığı açtı. Yeni açtıkları sektör başkanlığı kapsamında ulaşım alanına da ağırlık veren ASELSAN, tren, tramvay, yüksek hızlı tren, şehirlerarası tren, ve elektrikli araçlar için çekiş sistemleri ve kontrol sistemleri üretmeye başladı. Elektrikli araçlar konusunda ilk projesini Temsa ve Altınay firmaları ile gerçekleştiren ASELSAN, elektrikli otobüs çekiş ve kontrol sistemlerini geliştirdi.

 

ASELSAN'nın yeni teknolojileri hakkında dergimize açıklamalarda bulunan ASELSAN Program Müdürü Ali Murat Topcu, dünyada elektrikli araçlara yoğun talep olduğunun altını çizdi. ASELSAN olarak işe elektrikli otobüslerden başlamalarının sebeplerinden bahseden Topcu, "Dünyada elektrikli araçlara yoğun talep var. Bu işin başlangıç aşamasında toplu taşıma araçlarında hızlanacağını planlayarak bir elektrikli otobüs projesi ile başladık. Otobüsler çok fazla yakıt harcıyor ve belediyelere ciddi işletme maliyeti oluşturuyor. Elektrikli otobüslerde bu işletme maliyeti altıda bir oranına kadar düşüyor. " dedi. Ürettikleri çekiş ve kontrol teknolojisi için platform üretici firmalar ile görüştüklerini aktaran Topcu, "Biz elektrikli otobüs üreticisi değiliz. Bu nedenle birlikte çalışabileceğimiz otobüs üreticileri ile görüşmelere başladık.Temsa ile bu aşamada tanıştık ve bir işbirliği protokolü imzalayarak çalışmalara başladık. Projemize destek amacı ile TÜBİTAK desteklerine de başvurduk ve kabul aldık. TÜBİTAK destekli bu projede batarya paketinin geliştirilmesi amacı ile Altınay firması da ekibimize dahil oldu. Amacımız yüzde yüz yerli olan elektrikli bir otobüs üretmekti. Bunun sonucu olarak birlikte Avenue EV elektrikli otobüsü ürettik" şeklinde ifade etti.

 

10 dakikalık sarj ile 70 kilometre

Elektrikli otobüslerinde iki türlü şarj sistemi kullandıklarını aktaran Topcu, "Bunlardan birisi hızlı şarj olabilen elektrikli otobüsler. İkincisi ise geceden şarj olan otobüsler. Hızlı şarj olabilen otobüsler 10 dakikalık şarjla 70 kilometre (batarya paketi kapasitesine göre) gidebiliyor. Gece şarj olan otobüsler ise tüm gece şarj olduktan sonra yaklaşık 250 kilometre yol katedebiliyor" dedi. Belediyeler için hızlı şarj olan otobüsleri tavsiye ettiklerini belirten Topcu, "Biz hızlı şarj olan otobüslerin tüm belediyelere uygun olduğunu düşünüyoruz. Özellikle İstanbul metrobüs hattı için önemli bir alternatif" dedi. Otobüsümüz bekleme istasyonlarına kurulan şarj istasyonları sayesinde 10 dakikalık şarj ile 70 kilometre yol katedebiliyor. Metrobüs hattının toplam uzunluğu 55 kilometre. Yani 10 dakikalık şarj ile hattı tamamlayabiliyor" şeklinde ifade etti.

 

 

Elektrikli otobüslerde güvenlik ve avantajlar

Elektrikli otobüslerin güvenlik konusunda içten yanmalı motor kullanan otobüslere göre daha iyi olduğunu savunan Ali Murat Topcu, "Araçta güvenlik deyince ilk akla gelen fren sistemidir. Elektrikli araçlardaki fren sistemi ile içten yanmalı motor kullanan araçlardaki fren sistemleri arasında fark yok. Elektrikli araçlarda gaz pedalından ayak çekildiği anda frenleme yapmaya başlıyor ve enerji geri kazanım moduna giriyor. Bu sayede hem daha güvenli hem de fren sistemlerinin uzun ömürlü olmasını sağlıyor. Zaten elektrikli araçların elektrikli motor kısmı hariç içten yanmalı motor kullanan araçlardan bir farkı yok" dedi. Bataryaların güvenliği konusunda da bilgi veren Topcu "Bataryalarda ECE R100.2 (Battery electric vehicle safety)standardı zorunlu. Bataryalar bu standarta ulaşmak için bir çok dayanıklılık testinden geçiyor. Dolasıyla bataryalar da güvenli hale geliyor" şeklinde belirtti. Ayrıca Topcu; İçten yanmalı motor kullanan araçlardaki bakım masrafının(yağ,filter değişimi gibi) elektrikli araçlarda olmadığının da altını çizdi.

 

Anadolu ISUZU kamyonlarına ve Katmerciler zırhlı aracına Elektrikli Çekiş Sistemi üretecekler

Elektrikli araç teknolojisinde yabancı üreticilerin ciddi çalışmalar yürüttüğüne vurgu yapan Topcu, "Bizim burada yapmamız gereken elektrikli çekiş ve kontrol teknolojisini takip etmek ve dünyanın gerisinde kalmadan özgün ürünler geliştirebilmek. Bu konuda yabancı üreticiler ciddi çalışmalar yapıyor. Yeni modeller geliştiriyorlar. Avrupa Ülkeleri yakın bir gelecekte ülkelerinde içten yanmalı araç satılamayacağını deklare ediyor. Bu da demek oluyor ki bir zaman gelecek ve bu içten yanmalı motorlar artık kullanılmayacak" dedi. ASELSAN'nın bu alandaki gelecek planları için de bilgi veren Topcu, "Bundan sonraki dönemde Anadolu ISUZU firması ile yürüttüğümüz bir kamyon projemiz var. Proje kapsamında hibrit bir araç yapacağız. Bu ilk aşamada bir çöp kamyonu olacak. Şehrin içine girdiğinde gürültü yapmadan çöpleri toplayıp atık merkezine götürecek. Katmerciler firması ile benzer bir çekiş sistemini askeri araçlar için geliştirip, onların aracında test edeceğiz. Hem sivil hem de askeri alanda Türkiye’nin elektrikli çekiş sistemleri sağlayıcısı olmayı planlıyoruz" dedi. 

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

İLGİLİ HABERLER