Devam eden tünel projeleri

01 Ocak 2013 Salı - 16:55
Kategori: Ayın Konusu

PAYLAŞ

Devam eden tünel projeleri
Devam eden tünel projeleri
Dünya genelinde dikkat çeken büyük tünel projeleri sektörde işlerin iyi gittiğini gösteriyor. Hem yürütülen proje sayısı hem de yapılan işlerin gittikçe artan karmaşıklık düzeyi ve boyutları da bunu gösteriyor. Bir dönemler kaçınılan, gerektiğinde yolun dağın etrafından dolandırıldığı Türkiye, tünel konusunda önemli aşamalar kaydetti. Dünya genelinde dikkat çeken büyük tünel projeleri sektörde işlerin iyi gittiğini gösteriyor. Hem yürütülen proje sayısı hem de yapılan işlerin gittikçe artan karmaşıklık düzeyi ve boyutları da bunun bir işareti. Bir dönemler kaçınılan, gerektiğinde yolun dağın etrafından dolandırıldığı Türkiye, tünel konusunda önemli aşamalar kaydetti. Daha doğrusu Türkiye tünel konusunda cesaretlendi denebilir. Yapılan ve yapılmakta olan projeler bunun bir kanıtı olarak ortada duruyor. Ülkemizde artık literatüre girecek özelliklerde tüneller imal ediliyor. Yeni teknolojilerin, makine ve ekipmanların hızla Türkiye'ye getiriliyor olmasının yanı sıra, elde edilen bilgi birikimi ve deneyimler de bu konuda cesareti artıran unsurlar. Bu noktadaki eksiklerden biri tünelcilikle ilgili bir hafıza işlevini yerine getirebilecek, yaşanmış deneyimleri tünel imalatçılarına aktarabilecek bir kurumun olmaması idi. Ancak bu alanda da çalışmalar yapılıyor olması sevindirici bir gelişme. Güncel projeler Türkiye'de yapımı devam eden tünel projelerinden birisi Ovit Tüneli. Dünyanın en uzun 2. çift tüplü tüneli olacak olan 14 bin 700 metre uzunluğundaki Ovit Tüneli projesinin üstlenicisi Makyol İnşaat. 2 bin 640 metre rakımda bulunan Ovit Dağı’nda aşırı kar dolayısıyla yılda ortalama 6 ay olmak üzere Kasım-Nisan ayları arasında yol ulaşıma kapalı kalıyor. Çift tüp olarak açılacak ve 14 kilometre uzunluğu ile tamamlandığında dünyanın en uzun üç tüneli arasında yer alacak olan Ovit Tüneli; bağlantı yolları ile 17 bin 30 metre uzunluğunda olacak. Tünelin Rize’nin İkizdere ilçesi Sivrikaya köyünden giriş kodu 1919 metre olurken, Erzurum tarafındaki çıkış kodu ise 2 bin 236 metre olacak. Girişi ile çıkışı arasında yüzde 2.13 derecelik bir eğim gerçekleşecek. Tünel kazısında 3 milyon 723 bin metreküplük bir hafriyat çıkacak. Tünel inşaatında 906 bin 457 metreküp beton dökülecek, 226 bin metreküp püskürtme beton yapılacak. 26 bin 579 ton inşaat çeliği kullanılacak. Tamamlandığında 259 km olan Rize-Erzurum karayolu 195 km’ye düşürecek. Ulaşımda yaklaşık 2 saatlik bir süre kısalması olacak. Erzurum’da yapılacak 7 km’lik yolla bu yol Diyarbakır-Mardin yoluna bağlanacak. Rize-Eruzurum yolu 12 ay ulaşıma açık kalacak. Sabuncubeli Tüneli İzmir ile Manisa'yı birbirine bağlayan en kestirme güzergah olan Sabuncubeli Geçidi'nde yapılan Sabuncubeli Tüneli'nin tamamlanması ile birlikte rampaların, virajların ve özellikle kış aylarında yaşanan ulaşım sorunlarının önüne geçilecek. Sabuncubeli Tüneli Yatırım ve İşletme A.Ş.'nin yürüttüğü Sabuncubeli Tüneli Projesi'nin yer aldığı İzmir-Manisa Devlet Yolu; hem sosyal ve kültürel, hem de ticari anlamda yoğun irtibatlı olan İzmir ve Manisa'yı bağlayan, turizm, ticaret, madencilik ve lojistik açıdan önemli bir güzergah olarak yoğun bir yolcu ve yük taşımacılığına hizmet veriyor. Sabuncubeli Geçidi'ni tünel ile geçecek olan proje ile; İzmir-Manisa karayolundaki rampaların kaldırılarak yol uzunluğunun kısaltılması, yolun standardının yükseltilerek yol kullanıcılarına güvenli ve konforlu seyahat imkanı sağlanması ve oluşabilecek trafik kazalarının en aza indirilmesi amaçlanıyor. Mevcut İzmir-Manisa karayolunun yaklaşık 21. km’sinden başlayan Sabuncubeli Tüneli projesi, bu yol üzerindeki Beşyol köyü ayrımından 500 m sonra mevcut yoldan kuzey doğuya ayrılarak, 700 m sonra tünele giriyor. Proje; 2.8 km tünel ve 1.24 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 4.04 km uzunluğunda 2 x 2 şeritli devlet yolundan oluşuyor. Bölünmüş yol olarak projelendirilen güzergahta, tünel de çift tüp olarak projelendirildi. Tünelin tamamlanması ile mevcut yol üzerinde bulunan yüksek eğim ve küçük kurp yarıçapları gibi düşük standartlar da iyileştirilecek. Cankurtaran Tüneli Hopa-Borçka karayolunun 6. kilometresinde yapımı planlanan 99 milyon 928 bin TL proje bedelli tünel tamamlandığında 5 bin 223 metre uzunluğu ile Türkiye'nin en uzun tünellerinden olacak. Tünel projesi ile yörede özellikle kış mevsiminde yoğun kar yağışı alan Cankurtaran mevkiindeki kar mücadelesi giderlerinden tasarruf edileceği gibi mevcut yoldaki ortalama eğim de yüzde 4'lere düşürülecek. Karadeniz Bölgesi ile Doğu Anadolu Bölgesi, dolayısıyla Kafkasya, Orta Asya ve Ortadoğu ülkeleri arasında önemli bir köprü görevi üstlenen bu güzergah, yaklaşık 12 kilometre kısalarak, yol konforu ve trafik güvenliği yönünden önemli ölçüde fayda sağlanacak. Salmankaş Tüneli Araklı-Dağbaşı Uğrak Yolu”nun iyileştirilmesi amacıyla başlatılan çalışmalar devam ediyor. Bu çerçevede 104 km uzunluğundaki yolun Trabzon sahilinden itibaren 64 km'lik bölümü iyileştirilerek hizmete sunuldu. Sonrasında da engebeli ve aşırı eğimli yolun en kritik kesimini oluşturan 36 ile 40. kilometreleri arasındaki Salmankaş Geçidi’nde, her biri 4 bin 30 metre olan 2 tünelin çalışmaları başlatıldı. Araklı-Dağbaşı Uğrak Yolu’nda yaklaşık 2 milyon metreküp kazı, 475 bin metreküp dolgu yapılacak, 33 bin metreküp beton ve 37 bin metreküp alt temel dökülecek. 28 bin 537 ton temel malzemesi kullanılacak ve yola 47 metre uzunluğunda köprü inşa edilecek. Salmankaş Tüneli’nde ise 346 bin metreküp kazı yapılacak, 21 bin metreküp püskürtme beton kullanılacak. Kop Dağı Tüneli Kop Dağı Tüneli geçiş projesi ve Gümüşhane-Bayburt Kop Dağı arasında kalan yolda yapılan çalışmalarla, yoğun geçen kış aylarında kar ve buzlanma nedeniyle sürücülere zor anlar yaşatan bu kesimin 12 ay boyunca trafiğe açık tutulması, güvenli ve yüksek standartlı bir ulaşım ağının oluşturulması amaçlanıyor. Geçmişte 2-2.5 saatte kat edilen Bayburt, Erzurum arasındaki yol, bölünmüş yol çalışmaları ve Kop Tüneli'nin tamamlanmasıyla 1-1.5 saate, 1.5-2 saat süren Bayburt-Gümüşhane arası ise 1 saate inecek. Kop Dağı Tüneli, dağın Bayburt tarafından girip, Erzurum tarafından çıkacak ve 5 kilometre uzunluğunda olacak. Sathi kaplamalı 220 km uzunluğundaki Trabzon-Gümüşhane-Bayburt-Aşkale Yolu’nun geometrik ve fiziki standartlarının iyileştirilerek bitümlü sıcak karışım kaplamalı, 2x2 şeritli bölünmüş yol olarak yapılması ve Kop Tüneli’nin de tamamlanması ile 6 km kısalacak güzergahta, seyahat süresinde yılda 1 Milyon 869 Bin saat, akaryakıt tüketiminde 9.7 Milyon litre tasarruf elde edileceği, vergiler dahil toplam yıllık tasarruf tutarının 96.4 Milyon TL olacağı tahmin ediliyor. Ilgaz Tüneli Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından açılan ihaleyi kazanan Cengiz Holding'e bağlı Cengiz İnşaat, şantiye kuruluşunu gerçekleştirdi ve aynı anda tünel giriş çıkış kazılarına başlanıldı. Şu an tünel önünde kazı ve destekleme çalışmaları devam ediyor. Proje ile Ilgaz geçişi 5 kilometreye kadar düşürülüyor. Tünel çalışmaları 12 ay devam edecek. Samanlı Tüneli Samanlı-Orhangazi Tünelleri ile ilgili çalışmalar Yalova'da iki taraflı olarak sürdürülüyor. Otoyol A.Ş. Tarafından üstlenilen proje İstanbul-İzmir otoyolunun hatta Türkiye'nin en uzun otoyol tüneli olarak tanımlanıyor. Bu tünellerin bir tüpü 3414 metre uzunluğunda. TÜM TÜNELLER ENVANTERİ (indirmek için tıklayınız)

DİĞER BAŞLIKLAR

Yorumlar

Yorum yazabilmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir.

Giriş Yap

GEÇMİŞ KONULAR